check
תחילת שנה"ל האקדמית: עלייה במספר הסטודנטים לקויי הראייה והעיוורים לעומת השנה שעברה | האוניברסיטה העברית בירושלים

תחילת שנה"ל האקדמית: עלייה במספר הסטודנטים לקויי הראייה והעיוורים לעומת השנה שעברה

18 אוקטובר, 2020
עיוורון, צילום מתוך אתר התמונות freepik

עיוורון, צילום מתוך אתר התמונות freepik

נתונים חדשים של דיקנט הסטודנטים באוניברסיטת העברית בירושלים חושפים כי חלה עלייה במספר הסטודנטים לקויי הראייה והעיוורים שנרשמו לקבלת סיוע ושירות, מתואר ראשון והלאה. השנה ילמדו 76 סטודנטים לקויי ראייה ועיוורים באוניברסיטה - 63 מתוכם יהודים וו-13 לא-יהודים. על פי דיקנט הסטודנטים, הצפי הוא שבמהלך השנה ייתכנו שינויים והמספר יעמוד על לפחות 80 סטודנטים. בתוכניות קדם אקדמיות תשפ"א (כולל במכינה ושירות לאומי) ילמדו עוד כ-60 סטודנטים עם קשיי ראייה (136-140 בסה"כ). לשם השוואה, בשנת הלימודים הקודמת פנו 73 סטודנטים לקויי ראיה ועיוורים לקבלת שירות מדיקנט הסטודנטים באוניברסיטה, ו-59 סטודנטים עיוורים ולקויי ראייה שלומדים בתוכניות קדם אקדמיות (בסה"כ 132). על אף הקשיים שעמדו בפני הסטודנטים לקויי הראייה והעיוורים בעקבות משבר הקורונה, בשנת הלימודים תש"פ לא נרשמה כלל נשירה מהלימודים.

מבין 76 הסטודנטים שילמדו השנה לתארים באוניברסיטה, שהינם לקויי הראייה ועיוורים, ישנו תלמיד אחד המגיע מארה"ב לביה"ס לתלמידי חו"ל וסטודנט פוסט דוקטורט בפקולטה לרפואה. מרביתם (42) ילמדו בחוגים שונים בפקולטה למדעי הרוח (כולל בביה"ס לחינוך), 16 בפקולטה למדעי החברה, 7 בפקולטה למדעי הטבע ומדעים מדויקים, 5 בביה"ס לעבודה סוציאלית, 3 בפקולטה למשפטים, 1 במחלקה לפסיכולוגיה, 1 בביה"ס לריפוי בעיסוק וסטודנט אחד נוסף, כאמור, בביה"ס לתלמידי חו"ל.

הפעילות למען קהילת לקויי הראייה ועיוורים באוניברסיטה העברית נעשית בין היתר באמצעות עמותת 'על"ה', שהוקמה בשנת 1990 ומטרתה העיקרית היא קידום וסיוע בהקניית השכלה לאוכלוסיית העיוורים, שתביא ליצירת ניידות חברתית. מאז קמה 'על"ה' גדל ופרח באופן משמעותי מספר הסטודנטים העיוורים באוניברסיטה העברית. שירותים ש'עלה' יצרה עבור הלומדים בתיכון, במכינות, במכללות ובאוניברסיטאות הביאו לכך שהשכלה גבוהה בכלל והלימודים באוניברסיטה העברית בפרט, החלו להיתפס כבני השגה. בין היתר פועלות באוניברסיטה העברית מספר תוכניות לסטודנטים לקויי ראייה ועיוורים, ביניהם מכינה על-תיכונית לעיוורים וכבדי ראיה; ספריה אקדמית מוקלטת, ברייל והגדלה ע"ש ד"ר אנה מינץ ברכות ז"ל; שירותי הקראה, חונכות, שיעורי עזר, תמלול, שפת סימנים; שירותי יעוץ אקדמיים ואישיים (כולל סיוע בבחירת כיוון לימודים, התאמת עזרי לימוד ועד טיפול בחרדת בחינות ותפעול סדנא לחיפוש עבודה לאקדמאים וסיוע בחיפוש כיווני עבודה למסיימים; השאלת ציוד עזר לסטודנטים עיוורים ולקויי ראיה בכל הארץ; קורס פסיכומטרי מותאמים לעיוורים ולקויי ראיה ועוד.

פרופ' גיא הרפז, צילום: D Guthrieד"ר משה עובד, מנהל המרכז לעיוור בדיקנט הסטודנטים, מסר כי "עמדנו במשימה של העברת הסטודנטים לקויי הראייה והעיוורים לעבודה בזום הכוללת - השאלת ציוד עזר ממוחשב לבתי הסטודנטים, הדרכת הסטודנטים בשימוש בזום, הדרכת מורי המכינה והמקריאים ומורי העזר. היקף הפעילות בכל הפרויקטים שאנו מפעילים לא קטן בתקופת הקורונה. הצלחנו לשכנע את משרדי הממשלה ואת המוסד לביטוח לאומי בחשיבות השירות לאוכלוסייה לה אנחנו מסייעים. ראוי לציין כי בהיות מרכז הלמידה שלנו הראשון בארץ שהוקם כמרכז תמיכה לסטודנטים בעלי מוגבלות, הוקמו בעקבותיו מרכזי תמיכה נוספים לבעלי מוגבלויות, בעיקר לקויי למידה, כבדי שמיעה ועוד. כלומר, לטיפול של האוניברסיטה העברית בסטודנטים עיוורים הייתה השפעה רוחבית ועצומה על מגוון מוסדות אחרים".

עוד מציין ד"ר עובד כי הם מקווים לסיים בשנה"ל הקרובה את הרחבת מרכז הלמידה לעיוור בדיקנט הסטודנטים, כולל גיוס משאבים לצייד את המקום המחודש בציוד עזר ממוחשב לעיוורים. כמו כן, יש כוונה לבנות תכנית ולגייס משאבים לטובת הפגת בדידותם של הסטודנטים ותלמידי מכינה העיוורים ולקויי הראיה.

"יש לזכור כי המרכז הקיים משרת את הסטודנטים באוני' העברית כבר משנת 1996. בנית ההרחבה תשפר מאוד את השרות הניתן על ידינו וללא ספק תוביל להגדלה במספר הפונים ללמוד במוסדנו. המרכז לעיוור הוא המרכז האקדמי המוביל בארץ בסיוע לסטודנטים המתמודדים עם לקויות למידה, ויש הטוענים שהוא אף המוסד האקדמי המוביל בעולם. המרכז מהווה מגנט המושך תלמידים רבים מכל רחבי הארץ המתמודדים עם לקויות ראיה, גם ובמיוחד בתקופת הקורונה", ציין ד"ר עובד.

פרסום בתקשורת: מעריב - https://www.maariv.co.il/news/Education/Article-796232