check
רוצים לדעת מניין השומרית שלי? מהאוניברסיטה העברית | האוניברסיטה העברית בירושלים

רוצים לדעת מניין השומרית שלי? מהאוניברסיטה העברית

26 דצמבר, 2021
thomas-kelley-hhl08lf7ikc-unsplash.jpg

השפה השומרית היא השפה המתועדת הקדומה בעולם. היא הייתה נפוצה  באלף הרביעי והשלישי לפנה"ס, בדרום מסופטומיה- אזור עיראק של ימינו. נכתבו בה יצירות ספרותיות משמעותיות, שנחקרות עד היום ומשמשות אבני דרך בחקר השפה והתרבות השומרית, כמו "ירידת האלה איננה לשאול" ואפוסים על המלך  גילגמש''. למרות החשיבות ההיסטורית שלה, השפה נלמדת במספר מצומצם של מוסדות אקדמיים בעולם.

המדור למזרח הקרוב הקדום של החוג לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית, פותח את השנה האקדמית הנוכחית עם מספר שיא של תלמידים הלומדים את הקורס ''שומרית למתחילים'', בהובלת פרופ' אורי גבאי. התלמידים בקורס לומדים את רזי השפה ומקבלים את הכלים לקרוא טקסטים שנכתבו לפני יותר מ 4000 שנה. בין המשתתפים בקורס ניתן למצוא, לצד הסטודנטים הישראלים, גם סטודנטים מכל העולם, המגיעים ממדינות באירופה, אסיה וארה''ב, כדי ללמוד את השפה.

המדור למזרח הקרוב הקדום, עוסק בהיסטוריה ובתרבות של מסופוטמיה הקדומה ושל מצרים הקדומה ורואה בידיעת השפות העתיקות והכתבים העתיקים של עמי האזור את "כרטיס הכניסה" לחקר תרבויות אלו. לשם כך, ישנו דגש על לימוד מעמיק של שפות האזור, הדקדוק שלהן, והכתב שבו נכתבו. תלמידים הבוחרים להתמקד במצרים העתיקה (אגיפטולוגיה) לומדים את ניבי השפה המצרית ואת כתב ההירוגליפים, ותלמידים הבוחרים להתמקד בתרבויות שומר, אשור ובבל (אשורולוגיה) לומדים את כתב היתדות והשפות העיקריות שכתב זה ייצג: שומרית ואכדית. 

פרופ' גבאי, מנחה הקורס, מספר: ''בתור מורה, אני תמיד שמח לראות את ההתרגשות אצל התלמידים ואת התובנה שהם רוכשים במהלך הקורס. באמצעות הכלים הדקדוקיים הניתנים להם, יש להם אפשרות לקרוא (עם הרבה עבודה קשה) טקסטים בשפה השומרית. אני גם שמח לראות כי בשנים האחרונות הפך הקורס מגוון מאד- מה שמחבר את כל התלמידים הוא הסקרנות ללמוד על העבר האנושי, ובאוניברסיטה העברית מתאפשר להם לעשות זאת יחדיו." 

פרסום בתקשורת: YNET