check
קרן ERC תשקיע 6 מיליון אירו בשלושה חוקרים באונ' העברית – שניים מהם ממדעי הרוח | האוניברסיטה העברית בירושלים

קרן ERC תשקיע 6 מיליון אירו בשלושה חוקרים באונ' העברית – שניים מהם ממדעי הרוח

17 דצמבר, 2020
ERC

ERC Consolidator grant for Joost van Spanje – Center for Politics and  Communicationקרן המענקים של המועצה האירופית למחקר של האיחוד האירופי, ה-ERC, מקרנות המחקרים הגדולות בעולם (European Research Council) הודיעה כי תעניק כשישה מיליון יורו (24.5 מיליון שקל) לשלושה פרופסורים מהאוניברסיטה העברית: אורי כץ מהמחלקה לפיזיקה יישומית, רונית ריצ'י ראשת החוג ללימודי אסיה וראשת מדור הודו ואינדונזיה, ואורי גבאי מהמכון לארכאולוגיה. כל אחד מחוקרים זכה במענק אישי של כשני מיליון יורו, כשסכום הזכייה הכולל עומד על 5,959,498 יורו. שני חוקרים – פרופ' ריצ'י ופרופ' גבאי – הם הזוכים היחידים במדעי הרוח מכל האוניברסיטאות בארץ. כל המענקים ניתנו במסגרת "ERC Consolidator Grant" של הקרן.

פרופ' מיכאל סיגל, דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה, שיבח ואמר כי "הפקולטה למדעי הרוח מתברכת בחוקרים מצויינים, מן הטובים ביותר בעולם בתחומי מחקר רבים ומגוונים, והזכייה של פרופ' רונית ריצ'י ופרופ' אורי גבאי במענקי ERC התחרותיים היא עדות ברורה לכך. הם מצטרפים למספר מרשים של חברי פקולטה שזכו במענק זה בשנים האחרונות, וביחד הם סימן מובהק למצוינות המחקרית ולמובילות של הפקולטה בארץ ובעולם".

פרופ' רונית ריצ'י | לימודי אסיהפרופ' רונית ריצ'י תקבל את המענק על מחקרה על תרגומים אינטרלינאריים - ז׳אנר דו-לשוני הכולל טקסט בשפת המקור ותרגומו, מילה במילה, הנכתב בין השיטין – המוכרים מתרבויות שונות ברחבי העולם מזה מאות רבות, אך כמעט ולא נחקרו. הדגש בתרגומים אלו על דיוק ופירוט חושף מקרוב את מעשה התרגום והבחירות הבלתי נמנעות הכרוכות בו. המחקר יתמקד בתרגומים אינטרלינאריים מהמאות ה-16 ועד ה-20 מהמרחב האינדונזי-מלאי, אזור המתפרש על פני אינדונזיה, מלזיה, ברוניי, סינגפור, דרום תאילנד ודרום הפיליפינים של היום. באזור זה, מהמגוונים לשונית ותרבותית בתבל, התקבלו ועברו לוקליזציה מסורות טקסטואליות של ההינדואיזם, בודהיזם, קונפוציאניזם, נצרות ואסלאם, לעתים קרובות באמצעות ובזכות המודל האינטרלינארי. המחקר כולל תרגומים מערבית לשפות מקומיות כולל מלאית, ג׳אווית, שפת סונדה ועוד, וכן תרגומים בין שתי שפות מקומיות, למשל מג׳אווית לבלינזית.

בנוסף לאלמנט ההסטורי-פילולוגי, כולל המחקר גם בחינה של פרקטיקה עכשווית של שימוש בטקסטים אינטרלינאריים ללימוד ערבית ודת האסלאם במערכת החינוך המוסלמית-מסורתית במרחב האינדונזי-מלאי. ממטרת המחקר הן להאיר מסורת תרגום מורכבת ועשירה באזור שכמעט ואיננו נכלל במחקרי תחום ״לימודי התרגום", להבין את הקשרים המסועפים בין מסורת זו למסורות דתיות וספרותיות גלובאליות, וכן להציע כלים קונצפטואליים ומתודולוגיים חדשים שישמשו בחקר התרגום בפינות נוספות של העולם.

פרופ' אורי גבאי | מרכז מנדל סכוליוןפרופ' אורי גבאי יקבל את המענק על מחקרו אודות הכהנים-המלומדים של מסופוטמיה הקדומה. מחקרו מתרכז בכתב יתדות מן האלף הראשון לפנה"ס, שנכתב בשפה השומרית ובשפה האכדית על ידי הכהנים של מסופוטמיה הקדומה. הכהנים כתבו והעתיקו שני סוגים של טקסטים - טקסטים הקשורים לתפקידם ככהנים (למשל הוראות פולחניות, תפילות) וטקסטים הקשורים לתפקידם כמלומדים (למשל פירושים). על אף שבמחקר מתייחסים לשתי קבוצות הטקסטים הללו בנפרד, למעשה שתיהן קשורות בקשר הדוק מכיוון שהן נכתבו על ידי אותם אנשים. במחקר יעבוד פרופ' גבאי על פיענוח, תרגום וניתוח של כמה אלפי לוחות השייכים לשתי הקבוצות האלו, וינסה להבין איך "עולם הפולחן" משתקף ב"עולם המלומדים" ולהיפך, כיצד פירושים עשו שימוש בטקסטים הפולחניים, וכיצד טקסטים פולחניים השפיעו על כתיבת פירושים. לצורך המחקר לא ישתמש החוקר רק בכלים הפילולוגיים המסורתיים של חקר תרבות כתב היתדות, אלא גם בכלים אנתרופולוגיים והשוואתיים ויבחן כיצד חברות כהנים-מלומדים אחרות, היסטוריות ובנות ימינו (למשל בעולם היהודי, בעולם ההודי, ובעולם הטיבטי) משלבות בין היותן חברות המבצעות פולחן לבין היותן חברות מלומדים.

פרופ׳ אורי כץ | המחלקה לפיסיקה יישומיתפרופ' אורי כץ זכה במענק בעקבות מחקרו העוסק בפיתוח שיטות דימות וחישה אופטיות חדשניות שיאפשרו מבט מיקרוסקופי אל עומק רקמות, דרך סיבים אופטיים זעירים ואף מעבר לפינה. מטרות חשובות אלו אינן בהישג ידן של השיטות הקיימות, כיון שהמבנה המורכב של דוגמאות כגון רקמות מפזר את קרני האור באופן אקראי, ואינו מאפשר דימות ברזולוציה גבוהה באופן דומה לפיזור האור על ידי ערפל. מחקרו של אורי מתגבר על מגבלה יסודית זו על ידי שילוב של מדידות הולוגרפיות מתקדמות, חישה המשלבת אור ואולטראסאונד, ואלגוריתמים מתקדמים לשחזור תמונה. הצלחת הפרויקט תאפשר דימות ואבחון לא פולשני בעומקים גדולים יותר וברזולוציה גבוהה יותר מאלו האפשריים כיום, ללא צורך בביופסיה, וגם יעשירו את הידע המדעי על האינפורמציה הקיימת באור מפוזר.

עבור פרופ' כץ זהו מענק ERC השני שהוא זוכה בו. מענק ERC Starting Grant ניתן לו בשנת 2015.

מענקי המועצה האירופית למחקר של האיחוד האירופי ניתנים מאז 2007 לחוקרים וחוקרות עצמאיים שבלטו בהישגיהם. הזוכים נבחרים מבין אלפים באמצעות הצעות מחקר שמוגשות מאוניברסיטאות בכל רחבי אירופה. ההצעות המוצגות הן של חוקרים וחוקרות פורצי דרך שהוכיחו פוטנציאל ממשי לנהל קריירה עצמאית בתחום המחקר בהמשך הדרך. שלושת חוקרי וחוקרות האוניברסיטה שיקבלו השנה את המענק יצטרפו לעשרות חוקרים אחרים של האוניברסיטה שקיבלו את המענק בשנים הקודמות. האוניברסיטה העברית ניצבת כיום במקום העשירי באירופה במספר המענקים שניתנו לחוקרים עד כה מאז החלו לחלק את המענקים.

פרסומים בתקשורת: https://www.ynet.co.il/article/ryxh8DERw