check
פתרון ירוק לעובש האפור: חוקרים הצליחו לפגוע במשאבה ייחודית בפטרייה הגורמת למחלת העובש האפור בגידולים חקלאיים רבים ובכך לנטרל את פעילותה | האוניברסיטה העברית בירושלים

פתרון ירוק לעובש האפור: חוקרים הצליחו לפגוע במשאבה ייחודית בפטרייה הגורמת למחלת העובש האפור בגידולים חקלאיים רבים ובכך לנטרל את פעילותה

5 פברואר, 2020
דר מגי לוי

ד"ר מגי לוי, חוקרת במחלקה למחלות צמחים ומיקרוביולוגיה באוניברסיטה העברית: "יכולת הדברה ממוקדת ויעילה כזו של הפטרייה תוביל לעליה ביבול בנוסף לירידה בשימוש של חומרי ההדברה רעילים וזאת לטובת הסביבה, החקלאים והצרכנים"

קבוצת מחקר בהובלת ד"ר מגי לוי מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, הצליחה לגלות ולפגוע במנגנון נטרול הרעלים של הפטרייה Botrytis cinerea, אחת הפטריות המזיקות והנפוצות ביותר, הידועה בגרימת עובש אפור על גידולים חקלאיים רבים. המחקר פורסם במגזין הנחשב Nature Communications.

 

ד"ר לוי: "מזה מספר שנים אנו מנסים לפענח את יחסי הגומלין בין צמחים לפטרייה  Botrytis cinerea  על מנת למצוא דרכים להדברתה. צמחים ופתוגנים (מעוררי מחלות) נמצאים במרוץ חימוש מתמיד בניהם, פתוגנים משכללים כל הזמן את יכולתם לתקוף צמחים ומן העבר השני צמחים משכללים את יכולותיהם להגן על עצמם מפגיעתם. אחד ממנגנוני ההגנה של הצמח הם הצטברות של חומרים רעילים והפתוגנים מצדם מפתחים מנגנונים להתגבר על חומרים רעילים אלו".

 

הפטרייה הגורמת למחלת העובש האפור תוקפת מגוון רחב של גידולים, דוגמת עגבניות, מלפפונים ותותי שדה, תוך התגברות על החומרים הרעילים שהם מייצרים. לאחרונה, גילתה קבוצת המחקר של ד"ר לוי משאבה חד-כיוונית ייחודית בפטרייה הזו אשר מופעלת במהלך תקיפת הצמח ומסייעת לה להוציא מגופה חומרי צמח רעילים. המשאבה שנמצאה מוציאה את החומרים הרעלים מתוך גוף הפטרייה החוצה, מורידה את ריכוז החומרים בתוכה ועוזרת לה לחמוק מרעילותם וליכולתה לפגוע בצמח.

עובש

בהמשך המחקר, נמצא כי פגיעה במשאבה זו מחבלת ביכולת של הפטרייה להוציא את החומרים הרעילים מגופה ובכך פוחתת כמעט לחלוטין יכולתה לתקוף את הצמח. ד"ר לוי: "לאחר שמצאנו כי כך הפטרייה מתמודדת עם החומרים הרעילים אנו מנסים עכשיו למצוא דרכים ממוקדות ויעילות ככל האפשר לפגוע במשאבות הללו ועל ידי כך נוכל למקסם את יכולתו של הצמח להגן על עצמו ולהפחית מחלות בצמחים".

 

"אוכלוסיית העולם הולכת וגדלה וישנו צורך מתמשך לספק מזון לכולם. מחלות צמחים גורמות לנזק גדול ולהקטנת יבולים ברחבי העולם ביותר מ-30%." הוסיפה ד"ר לוי "אנחנו כמדענים מחפשים דרכים ידידותיות להפחתת מחלות והגדלת היבולים. יכולת הדברה ממוקדת ויעילה כזו תוביל לעליה ביבול כמו גם לירידה בשימוש של חומרי ההדברה רעילים וזאת לטובת הסביבה, החקלאים והצרכנים". 

 

 

 

לעיון במחקר: https://www.nature.com/articles/s41467-019-10860-3