check
פרס ניומן לספרות יוענק לסופרת והמשוררת נורית זרחי | האוניברסיטה העברית בירושלים

פרס ניומן לספרות יוענק לסופרת והמשוררת נורית זרחי

16 נובמבר, 2020
1

פרס ניומן ע"ש ברטה וישראל ניומן, מוענק אחת לשנה לסופר או משורר בולט בעל הישגים ותרומה ניכרת לספרות הישראלית. הפרס, הכולל מענק כספי של 9000 דולרים, מוענק משנת 1963 ובין זוכיו ניתן למנות את ש"י עגנון, לאה גולדברג, א.ב. יהושע, עמוס עוז ועוד. השנה יוענק הפרס לסופרת והמשוררת המוערכת נורית זרחי על הישגיה ותרומתה המשמעותית לחברה ולתרבות הישראלית. לאור מגפת הקורונה, הטקס ייערך באופן מקוון. הפרס יוענק על ידי נשיא האוניברסיטה, פרופ' אשר כהן, ונציגי משפחת ניומן ישתתפו בטקס דרך הזום.

מנימוקי ועדת הפרס: נורית זרחי היא מן היוצרות המובילות, המשפיעות והאהובות בדורה בישראל. מראשית דרכה, במחצית שנות השישים, פעלה זרחי באפיקי יצירה מקבילים כמשוררת וכיוצרת ספרות הילדים הבכירה בארץ. בתחום ספרות הילדים עיצבה זרחי את דמיונם ולשונם העברית של דורות של ישראלים, עם דמויות מופת כתנינה, אמורי אשיג אטוסה, דפנה גיבורת "ילדת חוץ" וחדקרן, גיבורת "זוגות וזאת". יצירתה של זרחי מתייחדת במסמוס הגבולות בין ספרות ילדים לספרות למבוגרים. לשון ספרי הילדים של זרחי גדושה הומור, משחקי מילים מבריקים ונונסנס פרוע. ספריה מאפשרים לילדים גישה אל נושאים כבדי משקל כדימוי עצמי, חברות, יחסי הורים וילדים, ניכור, זרות, יופי שאין להכילו ודמיון.

עם השנים, נוספו ליצירתה סיפורת למבוגרים וכתיבה מסאית. בעוד ששירתה של זרחי צוללת ללא מעצור אל תהומות האימה של חלומות ביעותים, דכאון וחרדה במפגן לשוני מרהיב המצרף דימויים שיריים רבי עצמה לשלל הפתעות מטפוריות, כתיבתה המסאית והסיפורית מציגות שיח אינטלקטואלי מרובד, המיוסד על השכלתה הרחבה. זרחי היא מן היוצרות המשפיעות ביותר על השיח הפמיניסטי התרבותי בישראל. קובץ מסותיה הקלאסי "מחשבות מיותרות של גברת" (1982) איפשר המשגה עברית וישראלית של מונחים שלא נוסחו קודם לכן בחדות כזו בספרות הישראלית. סיפוריה של זרחי הם מקור בלתי-נדלה לבחינה של היחסים בין מגדר וכתיבה, בתרבות המערב בכלל ובתרבות הישראלית בפרט.

בין ספריה הבולטים: המלכה פטריה והמלך פטר (1971), ילדת חוץ (1978), לא לגרש את נני (1979), הילדה רובין הוד (1982), אותה קיבלו חינם (1995)

 

האירוע יועבר בפייסבוק לייב ביום 17.11.20 בשעה 18:30

לינק לשידור האירוע: https://www.facebook.com/thehebrewuniversity