check
פרופ' ענת זוהר מביה"ס לחינוך: הקורונה הובילה לפגיעה קשה בתלמידים - מערכת החינוך צריכה לעודד פתרונות יצירתיים | האוניברסיטה העברית בירושלים

פרופ' ענת זוהר מביה"ס לחינוך: הקורונה הובילה לפגיעה קשה בתלמידים - מערכת החינוך צריכה לעודד פתרונות יצירתיים

11 נובמבר, 2020
כיתת לימוד בבית ספר. צילום מתוך אתר pixabay

פרופ' ענת זוהר. צילום - פרטיהיעדר המסגרת והקשרים הבין-אישיים שבחיי בית הספר גורמים לתלמידים נזק אדיר. במחקר שנערך על ידי ארגון ה-OECD נמצא כי במדינות הארגון יש לצפות בממוצע לכ-10% נשירה מהלימודים בעקבות משבר הקורונה. להערכתי בישראל המספר הזה יהיה גדול עוד יותר, בגלל הפערים הענקיים (הגדולים ביותר מכל מדינות ה- OECD) הקיימים במערכת החינוך הישראלית. בנוסף, יש לצפות למספרים גדולים יותר של נשירה סמויה, כלומר, תלמידים שתפקדו היטב קודם למשבר וכעת מתדרדרים באופן שיפריע להם לחזור לתפקד גם כשיתחדשו הלימודים. כל זאת, בנוסף כמובן לפגיעה האנושה בפן הלימודי והאינטלקטואלי. 
מובן הצורך למנוע הדבקה בנגיף ולכן אני מסכימה שאי אפשר להחזיר כרגע את המצב בבתי הספר ללמידה רגילה. ברור מנתוני השנה שעברה שהחזרת מערכת החינוך ללמידה רגילה היא פתרון לטווח קצר ביותר, כי היא תביא אותנו עד מהירה לסגר שלישי. אבל יש עוד מגוון פתרונות יצירתיים שלצערי מתקיימים בינתיים רק באופן ספורדי, עקב יוזמות פרטיות של מנהלים או של רשויות חינוך, לעיתים תוך הפרעות שנגרמת על ידי משרד החינוך. 
המערכת צריכה לעודד פתרונות כאלה וליצור להם תשתית מתאימה. הפתרונות צריכים להיות מבוססים על שינוי עמוק בפדגוגיות הקיימות ובארגון הלמידה, תוך הבנה שלמידה אישית פעילה או בקבוצות קטנות אמנם מאפשרת למורה פחות זמן עם כל תלמיד, אבל אם יבצעו אותה בצורה נבונה היא יכולה להיות הרבה יותר יעילה גם מבחינה רגשית וגם מבחינה אקדמית. לכן, לא מדובר בהכרח בתוספת תקציב. לדוגמא: למידה אישית ו\או בקבוצות קטנות בבית הספר עשויה לאפשר למורה לעבור להנחיה במקום למסירת חומר. הדבר כולל קיום שיחות עומק ומתן משוב רציני לתלמידים על רעיונותיהם ועבודתם, דברים שכמעט ואינם מתרחשים בכיתות עמוסות. כמובן שאפשר גם לנצל את מזג האוויר הנפלא בישראל בתקופה זו של השנה, וללמוד במרחבים פתוחים. 
משרד החינוך צריך להפחית בהשתלמויות ונהלים הנוגעים לצד הטכני של הלמידה מרחוק ולהשקיע משאבים בפיתוח היכולת הפדגוגית של המורים, לעבור מהוראה של מסירת מידע להוראה של הבניית ידע הדורשת כישורי הנחייה, יצירת דיאלוג עם תלמידים ופיתוח יכולותיהם לחשיבה וללמידה עצמאית.

כותבת המאמר: פרופ' ענת זוהר מביה"ס לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים.

הטקסט נכתב כמאמר דעה לידיעות אחרונות ופורסם בעיתון ב-11.11.2020 ובאתר ynet: 

https://www.ynet.co.il/news/article/SyHBCPOFD