check
פוענח המנגנון בקרב חולי קורונה שגורם לתמותה מוגברת מהנגיף | האוניברסיטה העברית בירושלים

פוענח המנגנון בקרב חולי קורונה שגורם לתמותה מוגברת מהנגיף

17 יוני, 2020
קורונה

במחקר שבוצע לראשונה בארץ, במרכז הרפואי הדסה על ידי פרופ' עבד אל-ראוף חג'אזי, מנהל מערך המעבדות בהדסה וחוקר באוני' העברית, נמצא המנגנון האחראי על יצירת קרישיות יתר בדמם של חולי COVID-19, שהביא לתמותה נרחבת בקרב חולים בנגיף ברחבי העולם. החוקר: "אם נצליח למנוע את היווצרות קרישי הדם לפני שהם נוצרים כנראה שהחולים לא יזדקקו למכונות הנשמה או לטיפול נמרץ"

פרופ' עבד אל ראוף חיג'אזי במחקרים אחרונים שבוצעו לגבי נגיף הקורונה בארץ ובעולם התגלה כי הנזק הקטלני של מחלת הקורונה נוצר כתוצאה משילוב של מספר תופעות פתולוגית קשות, הפוגעות במערכות חיוניות בגוף וגורמות לקריסתן. אחת מהתופעות הקטלניות הינה יצור של קרשי דם מרובים בגוף האדם, שפוגעים בכמעל ל-30% מחולי הקורונה. קרישי הדם שנוצרים חוסמים את כלי הדם, בין השאר בריאות, בכליות, בלב ובמוח וגורמות לפגיעה בזרימת הדם, ולקריסה של המערכות אחת אחרי השנייה, דבר שמוביל בסופו של דבר למוות.

פרופ' עבד אל-ראוף חג'אזי, מנהל מערך המעבדות בבתי החולים של הדסה, חוקר ומרצה בכיר בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, החוקר את תופעת קרישי הדם הפתולוגים מזה כ-30 שנה ואף עומד בראש הקבוצה המובילה בעולם בתחום פירוק קרישי דם, גילה את המנגנון שעומד מאחורי קרישיות היתר אצל חולי הקורונה.

החוקר ציין כי "בשנת 2019 פרסמנו במגזין הנחשב 'BLOOD' מאמר בו תארנו את הימצאותו של חומר הנמצא ברובו בכדוריות הדם הלבנות המזרז ייצור קרישי דם ומונע את הפירוק שלהם, חלבון הנקרא אלפא דפנסינין ('Alfa Defensin'). חומר זה נחשב לאנטיביוטיקה טבעית, החלבונים הורגים את החיידקים שנכנסים לכדוריות הדם הלבנות. פעילותם היא חלק ממערכת החיסון שלנו. כשהחלו להתפרסם בעולם מחקרים על תופעות ופגיעות של נגיף הקורונה באדם, תוארה רבות קרישת יתר אצל החולים ברחבי העולם. החלטנו לבצע מחקר לבדיקת הנושא בקרב חולינו בהדסה, ולאחר קבלת אישור ועדת הלסינקי, הוועדה לבחינת בקשות לאישור מחקרים קליניים, התחלנו בבדיקות רפואיות. במחקר שנערך בשבועות האחרונים על דגימות דם שנלקחו מחולי קורונה חיוביים שאושפזו בבית החולים הדסה עין כרם במחלקת מחלות מתפרצות, גילינו כי דמם מכיל ריכוזים מאוד גבוהים של אותם חלבוני אלפא דפנסין. יחד עם העלייה בריכוז האלפא דפנסינים הייתה עלייה דרמטית בהיווצרות קרישי דם".

לפי המחקר, החלבון מזרז ייצור קרישי דם אשר בעקבותיהם עשויים להתפתח תסחיף ריאתי, התקפי לב ושבץ מוחי. "קרישי הדם שנוצרים הם הסיבה הראשונה לכך שחולים עלולים להגיע לטיפול נמרץ ומשם למכשירי ההנשמה. למעשה, 30% מחולי הקורונה מפתחים קרישי דם קטלניים אלו. ככל שמצבם של החולים מתדרדר - אנו רואים ריכוז יותר גבוה של החלבון בדמם", מסביר אל-ראוף חג'אזי. "למה אנשים מגיעים להנשמה במחלת הקורונה? בגלל אי ספיקת הריאות. אי ספיקה נשימתית נוצרת בגלל פגיעה בשקיות קטנות שקיימות בריאות, בשם 'אלביולים' שאחראיות להעביר את החמצן מהאוויר אל הדם. יש מיליארדי שקיות כאלו בריאות האדם, שברגע שהן מתמלאות בנוזלים החמצן לא מצליל לעבור אל הגוף. זה מה שקורה בסטרס נשימתי במחלה רגילה. אצל חולי הקורונה, קרישי הדם נוצרים בכלי הדם מסביב לשקיות אלו, והם אלו שגורמים לקשיים בנשימה. אם נצליח למנוע את היווצרות קרישי הדם לפני שהם נוצרים כנראה שאותם חולים לא יזדקקו למכונות הנשמה או לטיפול נמרץ".

לאחרונה פורסם מחקר שקובע כי הנגיף גורם בנוסף לתופעה מטרידה ומדאיגה מאוד דווקא בקרב חולים צעירים שאינם מפתחים מחלה קשה לעיתים אף ללא תסמינים, בגילאי 30-40, הלוקים בשבץ מוחי חמור. "למה זה קורה? שוב, בגלל אותם חלבוני אלפא דפנסין שיוצרים קרישי דם שמפריעים בסופו של דבר להעברת חמצן לגוף", מציין פרופ' אל-ראוף חג'אזי.

קורונה

אז איך ניתן למנוע בכל זאת את יצור אותם קרישי דם מסוכנים בחולי קורונה? פרופ' אל-ראוף חג'אזי וקבוצת מחקרו ערכו מחקר שעתיד להתפרסם בקרוב בכתב עת מדעי, בתרופה קיימת – שעברה בהצלחה בדיקה על בעלי חיים וכרגע ממתינה לאישורים הנדרשים כדי לעבור לניסוי בחולי קורונה במצב קשה. פרופ' חיגאזי מסביר כי "מצאנו מחלה אחרת שגם בה מתרחשת עלייה משמעותית של אותם אלפא דפנסינים בדם – אך לה יש כיום תרופה זולה ויעילה. כעת, ברצוננו לבדוק אם היא תוכל להיות יעילה גם עבור חולי הקורונה. נקווה שנוכל לתת אותה בעתיד לשתי אוכלוסיות – אלה שנמצאים בטיפול נמרץ והם מונשמים (במצב קשה), וקבוצה אחרת שיש להם סימפטומים של הדרדרות של המחלה (במצב קל-בינוני), ונקווה שנוכל לעצור דרך התרופה את ההתדרדרות שלהם".

 

פרסום בתקשורת

וואלה - https://healthy.walla.co.il/item/3367159

ישראל היום - https://www.israelhayom.co.il/article/771513