שתף קטע נבחר

פרופ' ישראלי קיבל בפעם ה-3 מענק יוקרתי

חתן פרס ישראל, פרופ' אלכס לובוצקי מהאוניברסיטה העברית, יקבל מענק מ-ERC Advanced לטובת מחקרו, המנסה לקשר בין שתי בעיות מפורסמות ויסודיות, אחת מהן במתמטיקה מופשטת בתחום של תורת החבורות והשנייה במדעי המחשב בתחום של נוהלי תיקון שגיאות

שבועיים אחרי זכייתו של פרופ' הלל פורטנברג ממכון איינשטיין למתמטיקה באוניברסיטה העברית בפרס "אבל" היוקרתי במתמטיקה (מקביל ביוקרתו לפרס הנובל) - התבשר בשבוע שעבר תלמידו האקדמי, חתן פרס ישראל לשנת תשע"ח (2018) פרופ' אלכס לובוצקי, על זכייתו בפעם השלישית במענק למחקר מטעם ERC Advanced לשנת 2019.

 

באוניברסיטה העברית הדגישו כי זהו המענק היוקרתי ביותר של האיחוד האירופי ופרופ' לובצקי קיבל אותו באחד המסלולים הקשים ביותר, המיועד לחוקרים בכירים עם ותק של למעלה מ-12 שנות מחקר, בעלי הישגים יוצאי דופן בעשר השנים שקדמו להגשה. רק עוד 18 חוקרים וחוקרות מתהדרים כיום בהישג המשמעותי הזה של זכייה בפעם השלישית במענק. היקף המימון למחקרו של פרופ' לובוצקי יעמוד על כ-1,800,000 דולר.

 

אלכס לובוצקי (צילום: האוניברסיטה העברית, ארכיון ידיעות אחרונות)
פרופ' אלכס לובוצקי(צילום: האוניברסיטה העברית, ארכיון ידיעות אחרונות)

 

פרופ' לובוצקי אמר: "אני בהחלט נרגש ואפילו קצת מופתע, מפני שבדרך כלל הקרן האירופית אינה נוטה להעניק מענקים אלה לאנשים על סמך עברם, אלא על סמך הציפיות העתידיות מהם. אני מרגיש את המחויבות הגדולה להראות בשנים הקרובות שההשקעה בקבוצת המחקר שלי היא אכן כדאית ופורייה".

 

פרופ' לובוצקי, שמאמר שלו פורסם לפני כמה חודשים בסעודיה, אמר לאחר שהתבשר על זכייתו כי היסס בתחילה אם להגיש את הצעת המחקר שלו לוועדה, לאחר שלא האמין שיזכה שוב במענק הנחשק. הצעת מחקרו הנוכחית מנסה לקשר בין שתי בעיות מפורסמות ויסודיות, אחת מהן במתמטיקה מופשטת בתחום של תורת החבורות והשנייה במדעי המחשב בתחום של נוהלי תיקון שגיאות, דוגמת הפרוטוקולים הנצרכים בשידורי תקשורת בין משתמשים באינטרנט.

 

פרופ' לובוצקי סיים את לימודי הדוקטורט בגיל 23 בהנחיית פרופ' הלל פורסטנברג, זכה בכשמונה פרסים אקדמיים יקרי ערך ונבחר לדוקטור לשם כבוד באוניברסיטת שיקגו על תרומתו למתמטיקה המודרנית. בין לבין הוא אף הספיק לכהן כחבר כנסת מטעם מפלגת הדרך שלישית. הוא מתגורר כיום באפרת, אם כי בשנים האחרונות שימש כפרופ' אורח לתקופות שונות באוניברסיטאות סטנפורד, שיקגו, ייל, קולומביה ובמכון למחקר מתקדם שבפרינסטון, והוא מוזמן תדיר להרצות בכנסים בינלאומיים.

 

עוד זוכה ב- ERC Advanced הוא פרופ' ינון בן-נריה מהמחלקה לאימנולוגיה ולחקר הסרטן מהפקולטה לרפואה (זכייה שנייה במסלול זה, 3,530,752 דולר), שקיבל את המענק בגין הצעת מחקרו בנושא חדשנות הטיפול בלוקמיה חריפה. במסגרת ההצעה שהגיש הוצע שדרוג של התרופה שאותה פיתח צוות המחקר שלו באמצעות שילוב מערכת החיסון ופיתוח אמצעים למניעת התחמקות תאי הלוקמיה מהתרופה.

 

כמו כן, הוצעו שיטות מעקב מולקולרי אחרי תגובות החולים לטיפול. "התרופה שאנחנו מפתחים הגיעה לניסוי קליני בפאזה ראשונה, ומספר חולים קיבלו כבר מינון התחלתי של התרופה, עד כה ללא תופעות לואי. לצערנו, בגלל מגפת הקורונה בניו יורק הניסוי שמתקיים במרכז הסרטן 'Memorial Sloan Kettering' הופסק בחודש שעבר  ויתחדש רק בתום משבר הקורונה", סיפר פרופ' בן-נריה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: האוניברסיטה העברית, ארכיון ידיעות אחרונות
פרופסור אלכס לובוצקי
צילום: האוניברסיטה העברית, ארכיון ידיעות אחרונות
מומלצים