check
נפטר פרופ' אמריטוס זאב שטרנהל: "מופת לאדם ששילב מצוינות אקדמית עם מחויבות עמוקה לחברה ולמדינה שלנו" | האוניברסיטה העברית בירושלים

נפטר פרופ' אמריטוס זאב שטרנהל: "מופת לאדם ששילב מצוינות אקדמית עם מחויבות עמוקה לחברה ולמדינה שלנו"

21 יוני, 2020
צילום: דניאל בר און

פרופ' אמריטוס זאב שטרנהל במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים ומומחה בעל שם עולמי בפשיזם ולאומיות, נפטר הבוקר בגיל 85. פרופ' שטרנהל היה חתן פרס ישראל לחקר מדע המדינה לשנת ה'תשס"ח 2008 ונבחר כחבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בשנת 2010 וכחבר האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים ב-2016. הוא הותיר אחריו את רעייתו זיוה, מרצה לאדריכלות, שתי בנות - טלי ויעל, ונכדים.

פרופ' זאב שטרנהל (צילום: דניאל בר-און)

עבודתו האקדמית של שטרנהל חיברה בין פוליטיקה, היסטוריה ופילוסופיה פוליטית ומשלבת ביניהן. את לימודיו האקדמיים החל בשנת 1957, לתואר ראשון בהיסטוריה ומדע המדינה. הוא סיים אותם בשנת 1960 בהצטיינות. גם את לימודי המ.א. שלו סיים בשנת 1964 בהצטיינות, וכתב את עבודת הסיום שלו בנושא "חרות ודמוקרטיה במחשבת טוקוויל". בשנת 1969 קיבל את הדוקטורנט שלו, ומונה למרצה למדע המדינה באוניברסיטה העברית. הוא כיהן כמנהל המכון למחקר חברתי על שם לוי אשכול בשנים 1975–1977, וכראש המחלקה למדע המדינה בשנים 1975–1978. בשנת 1976 מונה לעורך משותף של כתב העת Jerusalem Quarterly, תפקיד בו נשא עד 1990. ב-1982 מונה לפרופסור מן המניין באוניברסיטה. ב-1989 הופקד על הקתדרה על שם לאון בלום למדע המדינה באוניברסיטה העברית והתמנה לחבר מערכת כתב העת History and Memory. ב-1996 הפך לחבר מערכת של כתב העת Journal of Political Ideologies. הוא פרש לגמלאות בספטמבר 2003.

פרופ' דן אבנון, ראש החוג למדע המדינה באוניברסיטה העברית, מסר הבוקר כי "המחלקה למדע המדינה מודיעה בצער על מותו של פרופסור זאב שטרנהל, חתן פרס ישראל, מבכירי חוקרינו, מורנו ועמיתנו. זאב זכה להכרה אקדמית בינלאומית בזכות מחקריו אודות הפשיזם והלאומנות המודרנית. פרסומיו וספריו תורגמו לשפות רבות, ומשמשים חוקרים ותלמידים ברחבי העולם. זאב היווה עבורנו מופת לאדם ששילב מצוינות אקדמית עם מחויבות עמוקה לחברה ולמדינה שלנו. אנו עדיין מעכלים את הבשורה העצובה. אנו שולחים תנחומים לזיווה, טלי, יעל ומשתתפים בצערה העמוק של המשפחה. כאשר יוודעו פרטי ההלוויה והשבעה נעדכן. יהי זכרו ברוך".

פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, ספד לפרופ' שטרנהל: "אנו נפרדים היום בצער רב מפרופ' אמריטוס זאב שטרנהל, שהיה ממובילי החוקרים בתחום המחשבה המדינית בארץ ובעולם ומהחוקרים החשובים שהצמיחה האוניברסיטה העברית. מחקריו החדשניים במדע המדינה, שתורגמו לשפות רבות, הביאו, בין השאר, לשינוי משמעותי בקהילה המדעית בתפיסת תנועות אידאולוגיות בכלל ותנועות רדיקליות בפרט. הכרתי אדם ישר, רודף שלום וצדק. אני שולח את תנחומיי למשפחה, יהי זכרו ברוך".