check
מין חדש של דבורת בר התגלה בישראל ע"י חוקרות מהפקולטה לחקלאות | האוניברסיטה העברית בירושלים

מין חדש של דבורת בר התגלה בישראל ע"י חוקרות מהפקולטה לחקלאות

29 דצמבר, 2020
Belgian Journal of Entomology, Alain Pauly

מאביקי בר, דבורי בר בפרט, מספקים שרותי האבקה חיוניים הן לגידולים חקלאיים ולתזונת האדם, והן לקיומם של צמחי בר במערכות אקולוגיות. עם זאת, במקומות רבים בעולם קיימת ירידה משמעותית במגוון ובשפע המאביקים, דוגמת דבורים, כשאחד מהאיומים המרכזיים על מאביקי בר הוא אובדן ושינוי של בתי גידול. לכן, שיקום של בתי גידול הוא אחד הכלים החשובים בשמירה על המאביקים, ועל המגוון הביולוגי בכלל. במחקר המבוצע על-ידי צוות חוקרות מהאוניברסיטה העברית נבדקות השפעות מאמצי השיקום של בית גידול נדיר באזור השרון.  במהלך המחקר נמצא , לגמרי במקרה, מין חדש של דבורת בר שלא היה ידוע קודם לכן. הממצא פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Belgian Journal of Entomology

Belgian Journal of Entomology, Alain Pauly

בישראל, בתי גידול חוליים לאורך מישור החוף נפגעו קשות מפעילות פיתוח שונות, ביניהן נטיעות אקליפטוס. האקליפטוסים ייצרו סביבת מחיה ששינתה  את בית הגידול משמעותית והקשו על פעילות דבורי הבר  המהוות מאביק מרכזי של צמחי הבר. לפני מספר שנים, בוצעו ניסיונות לשיקום בית הגידול בגן הלאומי נחל אלכסנדר על ידי רשות הטבע והגנים, והאקולוגית אביב אבישר, דוקטורנטית באוניברסיטת ת"א ומוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, בהם נכרתו חלק מעצי האקליפטוס הרבים באזור, בנוסף לטיפול משלים של הסרת שכבת הקרקע העליונה וזריעה של צמחי בר. במחקר הנוכחי, פרופ' יעל מנדליק מהמחלקה לאנטומולוגיה המכון למדעי הסביבה בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית, יחד עם הדוקטורנטית כרמית לוי, בחנו במשך חמש שנים את השפעות ניסיונות השיקום הללו על איכות בית הגידול למאביקים ועל מגוון דבורי הבר באזור.

ד"ר מנדליק

החוקרות השתמשו בכלים קלאסיים של סקר חרקים וצמחים בשדה - הן לכדו חרקים בעזרת רשתות (רשת פרפרים), ומלכודות מסוגים שונים, וביצעו חתכי צומח בהם תועדו מיני הצמחים, כמות הפריחה שלהם ומצעי קינון אפשריים לדבורים. כרמית לוי: "מצאנו שקיימים שינויים רבים ומשמעותיים הן במאפייני בית הגידול ומשאבי המזון והקינון שהוא מספק לדבורים, והן בחברת הדבורים עצמה. ככלל, אפשר להיות אופטימיים - ניתן לראות הטבה במצב חברת דבורי הבר בעקבות פעולות השיקום והחזרת מאפייני בית הגידול החולי".

לוי

בנוסף לתצפיות האופטימיות, החוקרות רשמו לעצמן הישג משמעותי נוסף - גילוי מין חדש של דבורת בר שלא היה מוכר עד כה, שייחודי כנראה לחולות מישור החוף בישראל. המין החדש של הדבורה זוהה והוגדר על ידי הטקסונום ד"ר אלן פאולי מהמוסד הבלגי המלכותי למדעי הטבע בבריסל, שמתמחה בזיהוי והגדרה של מיני דבורים. שם הדבורה הנבחר הוא Lasioglossum dorchini על שם חוקר הדבורים הישראלי ד"ר אחיק דורצ'ין ממוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת ת"א. "מעבר לחשיבות הבסיסית וההתרגשות הנלווית לזיהוי של מינים חדשים שטרם הכרנו", מסבירה פרופ' יעל מנדליק, "התגלית הזאת חשובה גם בהקשר היישומי, בחיזוק היכולת שלנו לחקור חברות של דבורים ולהפיק מידע בעל משמעות לשרותי האבקה ולשמירת טבע".

 

למאמר המלא

לכתבה באתר הארץ