check
מחקר חדש: הצטברותם של תאים 'מזדקנים' בגוף מעודדת התפתחות סרטן | האוניברסיטה העברית בירושלים

מחקר חדש: הצטברותם של תאים 'מזדקנים' בגוף מעודדת התפתחות סרטן

12 יולי, 2020
סרטן

עבודת המחקר, שפורסמה בכתב העת Nature Communications, חשפה כי הצטברות כרונית של תאים מזדקנים מביאה למצב קדם-סרטני ומעודדת יצירת גידולים. מוביל המחקר, פרופ' איתי בן-פורת: "המחקר מעודד אותנו לחשוב על אסטרטגיות חדשות לטיפולים שמטרתם מניעת התפתחות סרטן ממאיר ע"י סילוק של תאים 'זקנים' בגוף"

 

סרטן היא מחלה הקשורה באופן ישיר לגיל, ככל שאנו מזדקנים הסיכוי לפתח את המחלה עולה באופן דרמטי. אחת הסיבות לכך היא שמוטציות, כלומר נזקים בגנים, אשר יהפכו תא בריא לתא ממאיר, מצטברות לאורך זמן. אולם, לא רק שינויים מצטברים בתאי הסרטניים עצמם מכתיבים את גיל הופעת המחלה, אלא גם שינויים המתרחשים בסביבתם של תאים אלה, לדוגמה דעיכת פעילות המערכת החיסונית או הופעת דלקת, אשר יכולים לעודד התרבות תאים סרטניים. מחקר חדש שנערך באוניברסיטה העברית והתפרסם לפני מספר ימים בכתב העת המדעי היוקרתי Nature Communications, חושף מנגנונים חדשים ומפתיעים המקשרים בין הזדקנות של גוף האדם להתפתחות סרטן. המחקר בוצע בהובלת פרופ' איתי בן-פורת ותלמידת הדוקטורט עזאזמה, שניהם מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים.

עזאזמה ופרופ' בן-פורProf. Ittai Ben-Porathת התמקדו בתופעה המקשרת בין הזדקנות לסרטן, תופעת ה״הזדקנות התאית״ או בשמה המדעי cellular senescence. תאים אשר נחשפים לנזקים שונים יכולים להיכנס למצב של מעין הזדקנות, מצב בו הם נשארים בחיים, אך הם מפסיקים להתחלק ולהתרבות כשהמבנה שלהם ופעילותם המטבולית משתנים. בשנים האחרונות נמצא כי תאים מזדקנים שכאלה הולכים ומצטברים ברקמות שונות עם הגיל. הסיבה לכך איננה ברורה במלואה, אך ככל הנראה עם הגיל עוד ועוד תאים כאלה ניזוקים ונכנסים למצב ההזדקנות, ואילו המנגנונים שאחראים על סילוקם הופכים לפחות ופחות יעילים.

כיצד משפיעים התאים המזדקנים על הגוף, והאם הם תורמים להזדקנות האדם? מחקרים מהשנים האחרונות שנערכו בעכברי מעבדה מעידים על כך שזהו אכן המצב - אם מסלקים את התאים הזקנים מהגוף רואים עיכוב בתופעות הזדקנות שונות, ירידה במחלות הקשורות לזקנה, ועליה משמעותית בתוחלת החיים. אך האם תאים מזדקנים המצטברים ברקמות משפיעים על הסיכוי שיתפתח סרטן ברקמות אלה? על מנת לבדוק שאלה זאת פיתחו עזאזמה ופרופ' בן-פורת מערכת בה ניתן להפעיל באופן מבוקר את תכנית ההזדקנות בחלק מן התאים באפידרמיס (השכבה החיצונית) של העור. העור הינו דוגמה מעניינת במיוחד, שכן תאי עור חשופים לנזקים שונים, בראשם אור אולטרה-סגול, שהוא הגורם מספר אחד לסרטני עור באדם.

החוקרים מצאו שכאשר נוצרו תאים ״מזדקנים״ בעור במודל זה, לא התרחשו שינויים משמעותיים בטווח הקצר, ימים ושבועות ספורים. אולם, לאחר מספר חודשים חלו שינויים דרמטיים בעור - הופיעה חלוקה מסיבית של תאים בשכנות לתאים הזקנים, אשר גרמה לאזורים שונים בעור להיכנס למצב קדם-סרטני, בו נראה ריבוי תאים ושינוי בצורתם (מצבים הנקראים 'היפרפלזיה' ו'אטיפיה'). שינויים אלה דומים למצב הקדם-סרטני הנפוץ ביותר בעור אדם בתגובה לאור שמש, תופעה הקרויה actinic keratosis. בנוסף, כאשר נמצאו בעור תאים בהם היו מוטציות, הוכפל הסיכוי שתאים אלה יהפכו לגידול סרטני. כלומר, הצטברות כרונית של הרבה תאים ״מזדקנים״ מביאה להתרבות תאים ומצב קדם-סרטני, ומעודדת יצירת גידול על ידי תאים נושאי מוטציות שנמצאים בקרבתם. ״העובדה שהפעלת מנגנון הזדקנות, שפעילותו הידועה הינה למנוע סרטן, דווקא הביאה לתוצאה ההפוכה של עידוד סרטן הייתה מפתיעה ביותר״, ציינה החוקרת עזאזמה.

החוקרים אף פענחו את מנגנון התקשורת בין התאים הזקנים וסביבתם. הם גילו שהתאים המזדקנים שולחים אותות ספציפיים לשכניהם, מולקולות הקרויות Wnt, אשר ידוע שבעור גורמות להתרבות תאים. חסימת אותות אלה על ידי תרופה או מניפולציה גנטית מנעה את התהליך הקדם-סרטני. ממצאים אלה מלמדים שהצטברות תאים מזדקנים בגוף, במיוחד באזורים החשופים לנזק, יכולה ליצור סביבה מתקשרת ו״מעודדת סרטן״ ובכך היא להגדיל הסיכוי להתפרצות המחלה.

narminazame

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

האם ניתן למנוע תופעה זו? נמצא לאחרונה כי ישנן תרופות אשר הורגות באופן מועדף את התאים המזדקנים. במחקר קודם, שנערך ביחד עם פרופ׳ ולרי קריז׳נובסקי ממכון וייצמן, מצאו החוקרים כי תרופה קיימת שפותחה לצרכים אחרים, מסוגלת להרוג תאים ״זקנים״ בריאות ובעור. במחקר הנוכחי מצאו עזאזמה ופרופ' בן-פורת כי טיפול בתרופה זן אכן מסלק את התאים הזקנים מן העור, ובכך מונע את התהליך הקדם-סרטני אותו הם יוצרים. ״המחקר מעודד אותנו לחשוב על אסטרטגיות חדשות לטיפולים שמטרתם מניעת התפתחות סרטן ממאיר על ידי סילוק של תאים 'זקנים' בגוף״, מסר פרופ' בן-פורת. ״טיפול כזה יכול להינתן באופן תקופתי לאנשים בסיכון, או להיות ממוקד ברקמות ניזוקות אשר בהן ידוע כי מצטברים תאים ניזוקים ומזדקנים״.

 

 

למחקר: https://www.nature.com/articles/s41467-020-16475-3.epdf?sharing_token=rk_fIk_BuyOizGNoj6TSDtRgN0jAjWel9jnR3ZoTv0OzU2ozv47zp02ksIkfyfWdheLEGjMtpJF3y1YJPoR3PQDMol_LqVOHvnrC9FedEHD1b5E2MCm2NyaNjFOankL8i0Z13DzbX4p67gbD-pKmp8-6WUwubex6Wj__mC6lWhE%3D

בתקשורת: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001335311