להפוך משבר להזדמנות // איתי גרין

22.03.2020

סטודנטיות וסטודנטים יקרים,

חוויתי משברים כלכליים עולמיים כסטרטאפיסט ואני רוצה לשתף אתכם בכמה תובנות:

1. משבר אינו לעדי עד

משבר הוא לתקופה, גם אם תקופה ארוכה. כאן נמדד החוסן הנפשי והכלכלי של היזמים. בני/בנות זוג הם הפרמטר החשוב ביותר כדי לצלוח תקופה כה קשה. גם בנות/בני הזוג של העובדים שלכם, השותפים, המשקיעים... זה הזמן להסתכל לכולם בעיניים, לא לתקשר דרך ווטסאפ 🙂

2. שקיפות מול משקיעים

חשוב לתקשר את המצב בשקיפות עם המשקיעים שלכם, ולפעול מולם כך שמצד אחד הסטרטאפ עובד על מינימום משאבים ומצד שני המשקיע מחוייב להמשיך ולתמוך. אני יכול להגיד לכם שבשפל שלי כיזם, הסטרטאפ היה חייב לי כמעט מיליון ש"ח. כן. מיליון. המשכתי לעבוד בו כי ידעתי שיש מטרה, אני מאמין בה והייתי מתואם עם המשקיעים וידעתי שהם לא יתנו לסטרטאפ ליפול וגם לא יתנו לי ליפול. גם בדיעבד – הייתי עושה אותו דבר. לא לשכוח – בימים אלו בדיוק נמדדת איכות היזם. המשקיעים רואים הכל (דרך אגב, בימים כאלו גם נמדדת איכות המשקיעים...) והמשקיעים שלכם היום – הם גם המשקיעים שלכם מחר (וכשהם רואים שאתם אלופים – הם יביאו לכם עוד השקעות ועוד משקיעים). הם השותפים שלכם. תהיו שקופים איתם ותתייעצו איתם. יש להם מה לתרום (לרובם).

3. בזמן משבר מצמצמים כל מה ש"לא יורה"

השתדלו ככל יכולתכם להחזיק את החברה על מינימום הוצאות (לצמצם הוצאות חלל משרדים, תקשורת, חשמל, מים, ארנונה...). אם יזם לוקח שכר, אזי את המינימום הנדרש לקיום. השאירו רק עובדים הכרחיים (למשל, תמיכה טכנית בלקוח וכמובן גם שימור לקוחות - עליהם אתם נשענים היום וגם בעתיד). עשו כל מאמץ כל מודלים עסקיים מעודכנים, דחיית תשלומים, פריסה וכו'. עובדים אחרים – חל"ת / פיטורים לצערנו / הורדת שכר משמעותית לכדי שכר לקיום בלבד / דחיית שכר בהסכמה / אקוויטי תמורת עבודה וכדומה. תהיו יצירתיים גם בהיבטים כאלה. דברו פתוח עם העובדים שלכם (וגם עם הספקים שלכם) והגיעו איתם להסכמות, או תנסו לפחות. כך גם עם נותני שירותים. יש לכם גוף פיתוח חיצוני? הורידו את תכולת העבודה שלו למינימום ושלמו לו בכמה שפחות כסף וכמה שיותר מניות. זו התקופה שבה אתם תראו מי איתכם ברגעים הקשים ומי לא. אלו התקופות בהן צוברים את השותפים הכי טובים להמשך.

4. פיתוח עסקי ושיווק

כמה שיותר יעיל. כמה שיותר באונליין. כמה שיותר במינוף שיתופי פעולה. בהקשר הזה אני יכול להגיד לכם שכבר הגיעו אלי, בעקבות המאמר האחרון שפרסמתי, פניות מנספחים כלכליים בינלאומיים של ישראל למשל שרוצים לייצר כנסים וירטואלים של טרוולטק ישראלי עם שחקני טרוול בינלאומיים כמלונאים, סוכנים וחברות תעופה. אני רוצה לתרגם את המאמר לאנגלית (יש כאן מתנדב?). כקהילה אנחנו יכולים לעשות הרבה. יש המון מקום לשת"פ ביניכם. לפנייה משותפת ללקוחות פוטנציאלים. יש יזמים חכמים עמם דיברתי בימים האחרונים שמבינים שדווקא עכשיו כשהמלונאים והסוכנים ללא מעש, זה הזמן להטמיע אצלם טכנולוגיות כדי שיהיו מוכנים וטובים יותר עם היציאה מהמשבר. יש לנו דאטהבייס של הטרוולטק העולמי שעוקב אחרינו, בניוזלטרים, לינקדין, פיסבוק, קבוצות ווטסאפ ועוד. כפי שאתם יודעים, יש בקהילה קבוצת פרימיום. יש לחבריה עדיפות למול הזדמנויות כאלו. מי שמעוניין להצטרף לפרימיום – שידבר עם מיכאל. כשהקהילה פונה יחד לעולם – יש לה יותר כח מאשר כשכל אחד מכם פונה בנפרד. יש כאן סינרגיה אמיתית. יש כאן הזדמנות.

5. היפתחו לשווקים ולקהלים חדשים

זה הזמן להיות יצירתיים ולחשוב על התאמת הפתרון לשווקים שנפגעו פחות. סיעור מוחות עם העובדים, השותפים, המשקיעים - אין מה להפסיד. זוהי תקופה בה יש תעשיות שלמות שמחפשות הזדמנויות מול סטרטאפים, בין אם לשת"פ ובין אם למיזוג או רכישה. יש תאגידים שצברו הון רב ורק מחכים להזדמנויות, זו התקופה ההזדמנויות עבורם.

6. סבלנות וניצול הזדמנויות

היציאה מהמשבר לא תקרה בבת אחת, אלא תהיה בהדרגה. במשבר הקורונה הנוכחי, למשל, אני מאמין שקודם תחזור תיירות הפנים, ורק אח"כ התיירות הבינלאומית. חישבו על פתרונות לתיירות הפנים.

7. גלו יצירתיות גם בתחום הפיננסי

תשקיעו זמן בחיפוש מקורות מימון אלטרנטיביים. מימון המונים, הלוואות בערבות מדינה וכדומה. הורייזון וכו'. מבטיח לשתף אתכם בכל מה שאני רואה בתחום.

8. המשיכו להתנהל באחריות ובצמצום עד לסיום המשבר

עברו לניהול תזרים יומי, זה עוזר להתנהל נכון יותר. כן, תזרים יומי, לא חודשי.

ולסיכום חברים – נצלו את הקהילה. תחלקו ותהנו מהידע הרב שיש כאן. שתפו פעולה אחד עם השני. זה בדיוק הזמן בו הקהילה הזו יכולה לעזור לכל אחת ואחד כאן. יש כאן טונות של ניסיון בהתמודדות עם משברים, טונות של כישרון. כולם ירוויחו מהשיתוף הזה ויחד מאמין בכל לבי שנצלח את המשבר בהצלחה ונצא חזקים עוד יותר מכפי שנכנסנו למשבר.

תהיו חזקים!

שלכם,

איתי


איתי גרין הוא מייסד ומנכ"ל Innovation Israel, ומייסד קהילת יזמי הטראוול-טק הישראליים ITTS