check
כ-45 מיליון שקלים, מהמענקים הגבוהים שניתנו אי פעם למוסד אקדמי בישראל, מוענקים לאונ' העברית לקידום מחקר בנושא זכויות אדם | האוניברסיטה העברית בירושלים

כ-45 מיליון שקלים, מהמענקים הגבוהים שניתנו אי פעם למוסד אקדמי בישראל, מוענקים לאונ' העברית לקידום מחקר בנושא זכויות אדם

9 ספטמבר, 2020
שלט כניסה

האוניברסיטה העברית נבחרה על ידי קרן אלפרד לנדקר לקבל מענק של כ-45 מיליון שקלים לטובת הקמת מכון מחקר בפקולטה למדעי הרוח ע"ש המשפטן היהודי יעקב רובינסון, שהיה מבכירי החוקרים במשפט בינלאומי וכיהן כיועץ מיוחד לתביעה במשפטי נירנברג ובמשפט אייכמן. המכון יעסוק במחקר ההיסטוריה של החשיבה המדינית והמשפטית, ובכלל זה ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה והשואה, התפתחות המשפט הבינלאומי בהשפעת מוראות השואה וההסדרים שנועדו להגן על מיעוטים ועל זכויות קבוצתיות. בנוסף לכך תשמש התרומה לסיוע במימון פעילותו של מרכז מינרבה לזכויות האדם בפקולטה למשפטים ולהקמת המעבדה למדעי הרוח הדיגיטליים, שתעסוק במחקר בשיטות חישוביות של עדויות של ניצולי שואה.

 

מענק זה הוא אחד הפרויקטים הגדולים הראשונים של קרן אלפרד לנדקר בישראל כחלק ממחויבותה ליצור רשת אקדמית בינלאומית העוסקת בהגנה על ערכים דמוקרטיים, פלורליזם ומיעוטים אתניים, דתיים ותרבותיים בעידן של לאומנות וסמכותנות מתהווה. האוניברסיטה העברית היא המוסד האקדמי הישראלי היחיד שנבחר לקבלת התרומה.

 

אנדראס אברהרדט, מנכ"ל קרן אלפרד לנדקר: "אני גאה שבראשית התפקיד שלי כמנכ"ל קרן אלפרד לנדקר, התרומה הגדולה הראשונה שלנו עוברת לאחד מהמוסדות האקדמיים המצטיינים והמובילים בישראל, האוניברסיטה העברית בירושלים. הקרן תומכת בשמחה במחקר ובהפצה מלומדת של שאלות משפטיות והיסטוריות הקשורות בהקמתן וחיזוקן של זכויות אדם, זכויות פרט וגם זכויות קולקטיביות. נושאים אלו היו אינטרס מרכזי של חוקרים ומשפטנים יהודים מובילים לאורך המאה ה-20 ואנחנו ממשיכים לחזק וליישם את המורשת הזו בתקופות מסוכנות במיוחד".

 

"האוניברסיטה העברית גאה לקבל את המענק הנדיב מקרן אלפרד לנדקר", מסר נשיא האוניברסיטה, פרופ' אשר כהן, "המענק יאפשר לנו להרחיב את מטרתנו לטפח דור חדש של מנהיגים, שיפעל לשמירה על זכויות האדם וזכויות המיעוט והמשך קיומו של שלטון חוק המגן על קדושת החיים".

 

קרן אלפרד לנדקר, הקרויה על שם רואה חשבון יהודי שנספה בשואה, נוסדה בשנת 2018 ופעילותה מוקדשת לחיזוק המוסדות, הערכים והפלורליזם הדמוקרטיים. בעקבות התעוררות מחודשת על ארגונים לאומיים ברחבי העולם, הקרן שואפת לסייע בחיזוק זיכרון השואה והפקת לקחים במטרה להילחם במגמות אנטישמיות, גזעניות ואנטי-דמוקרטיות. לשם כך, הקרן מקימה שותפויות עם מוסדות אקדמיים מובילים ברחבי העולם ועמותות אזרחיות שחולקות את אותם ערכים.