check
"טרור נבזי": נחשף מכתב שנשלח מטעם הילארי קלינטון לנשיא האונ' העברית לאחר הפיגוע בהר הצופים, לפני 19 שנה בדיוק | האוניברסיטה העברית בירושלים

"טרור נבזי": נחשף מכתב שנשלח מטעם הילארי קלינטון לנשיא האונ' העברית לאחר הפיגוע בהר הצופים, לפני 19 שנה בדיוק

3 אוגוסט, 2021
מתייחדים מול האנדרטה

ביום חמישי התקיים הטקס השנתי לציון הפיגוע בקמפוס הר הצופים באונ' העברית, בנוכחות קהל. נשיא האוניברסיטה פרופ' אשר כהן: "אנו מייצגים את כל מה שמנוגד לטרור ולרוע". רקטור האוניברסיטה פרופ' ברק מדינה: "האוניברסיטה הזאת שייכת לכל העמים, גם ליהודים וגם לערבים, ואנשיה מסרבים להיות מיואשים"

במלאת 19 שנים לפיגוע בקמפוס הר הצופים מפרסמת האוניברסיטה העברית, בפעם הראשונה, מכתב מרגש שנשלח ב-1 באוגוסט 2002 מטעם הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לשעבר לנשיאות ארה"ב ורעיית הנשיא לשעבר ביל קלינטון, לפרופ' מנחם מגידור, נשיא האוניברסיטה העברית באותה העת. "בזעם ובעצב רב אני כותבת לך כדי להביע את תנחומיי בעקבות אובדן החיים באוניברסיטה העברית אתמול", כתבה קלינטון במכתבה, "הכוונה לפגוע באזרחים במרכז למידה בינלאומי המחנך לפלורליזם וסובלנות הוא מעשה מזעזע בהיקף נרחב. מחשבותיי ותפילותיי עמכם, ועם כלל קהילת האוניברסיטה העברית. אנחנו חייבים לעמוד יחד כדי להביס את הנבזיות של הטרור, וכדי לאפשר מקומות בטוחים לחיים וללמידה". המכתב נשמר בשנים האחרונות באוסף ארכיון האוניברסיטה, והתגלה לאחרונה לצוות האגף.

הילארי קלינטון במכתב תנחומים לנשיא האוניברסיטה העברית מיד לאחר הפיגוע בר הצופים בשנת 2002. באדיבות דוברות האוניברסיטה העברית

ביום חמישי האחרון התייחדה האוניברסיטה העברית בירושלים בטקס השנתי לזכרם של בנימין בלוטשטיין, מרלה בנט, רויטל בראשי, דוד גריץ, דוד דיאגו לדובסקי, ג'ניס רות קולטר, דינה קרטר, לוינה שפירא ודפנה שפרוך זיכרונם לברכה – תשעת הרוגי פיגוע הדמים בקפיטריית "פרנק סינטרה". בין ההרוגים היו חמש עובדי סגל מינהלי באוניברסיטה וארבעה סטודנטים בינלאומיים. אירוע הזיכרון השנתי התקיים גם השנה מחוץ לקפטריה, ברחבת ננסי רייגן שבקמפוס הר הצופים.

אל הטקס הגיעו כמאה אנשים - ביניהם בני משפחות נפגעי והרוגי הפיגוע, עובדי האוניברסיטה ואנשי הסגל מינהלי ואקדמי. לטובת משפחות ההרוגים והפצועים בפיגוע ויתר עובדי ועובדות, אנשי ונשות האוניברסיטה והקהל הרחב, שלא היו יכולים להגיע לאירוע בשל התפשטות נגיף הקורונה בישראל והעולם, האירוע הועבר גם ברשתות החברתיות בפייסבוק ובטוויטר. האירוע התקיים כולו על פי הנחיות משרד הבריאות.

תחילת הטקס

במהלך האירוע נשאו דברים נשיא האוניברסיטה פרופ' אשר כהן; רקטור האוניברסיטה פרופ' ברק מדינה; נגיד האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן-ששון; סגל נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה ישי פרנקל; ויו"רית אגודת הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטה העברית שי פודולר. ד"ר יצחק חפוטה, מנהל מחלקת כוח אדם של האוניברסיטה, אשר מילא את תפקידו בשנת 2002 כמנהל מעונות הסטודנטים, שהיה בזירת הפיגוע וסייע בפינוי הפצועים, הקריא שיר זיכרון.

נשיא האוניברסיטה, פרופ' אשר כהן, הקריא את שמות ההרוגים ואמר כי "העולם כולו עובר בימים אלה משבר בריאותי, שלפחות בדורנו הוא ללא תקדים. לצערנו יש בקרבנו לא מעט קורבנות בנפש. כל טרגדיה שמסתיימת במוות היא קשה, ובכל זאת, וחשוב לומר זאת שוב ושוב, לפיגוע הטרור שהתרחש כאן לפני 19 שנים, יש כמה היבטים שהופכים אותו לקשה ומטריד במיוחד. זה לא מקרה שאותו בן עוולה בחר באוניברסיטה כמקום הפיגוע. אנו מייצגים את כל מה שמנוגד לטרור ולרוע. אנו מחנכים לאחווה, לשיתוף פעולה, לנאורות. אנו מוסד שמגלה ידע ומעבירו לדורות הבאים ואנחנו עושים זאת תוך גישה פלורליסטית ושוחרת שלום. בפשטות, אנו מנסים להפוך את העולם למקום טוב יותר. הפגיעה המכוונת במוסד כמו האוניברסיטה העברית נושאת בחובה מסר מתועב של שלילת הטוב שבעולם, נגד דברים טובים שקורים בעולם. הדרך של האוניברסיטה למסר הזה היא להמשיך לחנך את בנינו ובנותינו ולקדם ערכים של כיבוד כל אדם, איש ואישה באשר הם".

נשיא האוניברסיטה פרופ אשר כהן

גם רקטור האוניברסיטה, פרופ' ברק מדינה, הקריא את השמות והוסיף: "לצד תחושת הזיכרון והאבל, אנחנו לא נכנעים. אנחנו לא נכנעים לתחושת הפחד והרצון ללכת למקום בטוח יותר, ואנחנו גם לא נכנעים לדחף להסתגר, להקיף עצמנו בחומות גבוהות יותר, באמצעי בידוק נוקשים יותר, במבצר הזה שעל ההר. אנחנו לא שוגים באשליות. בכברת הארץ הזאת, בעיר הזאת, אפילו בהר הזה עצמו (הר הצופים), חיים שני עמים עם שאיפות לאומיות מנוגדות. אבל דווקא בצילו של האסון הכבד שפקד אותנו, אנחנו מחויבים לפעול כמיטב יכולתנו להגשים את נבואתו של הנביא ישעיהו: 'כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים', האוניברסיטה הזאת שייכת לכל העמים, גם ליהודים וגם ערבים, ואנשיה מסרבים להיות מיואשים. לא נשכח ולא נמחל על המעשה השפל והבזוי שעשו בני עוולה. נזכור את היקרים לנו, את אלה שנפצעו כאן, שספגו נזק פיזי ונפשי, את מי שאיבדו את חייהם ואת קרובי המשפחה, שאינם חדלים להתגעגע".

רקטור האוניברסיטה העברית פרופ ברק מדינה, במהלך הטקס

בסיום הטקס הונחו זרים למרגלות אנדרטת הזיכרון לקורבנות הפיגוע ברחבת "פרנק סינטרה". משתתפי האירוע וסטודנטים הוזמנו להדליק נרות זיכרון ולהניח פרחים על האנדרטה.

מתייחדים מול האנדרטה

לפרסומים בתקשורת: כל העיר,