check
היא-סטוריה: כמחצית ממקבלי תואר דוקטור באוניברסיטה העברית הן נשים | האוניברסיטה העברית בירושלים

היא-סטוריה: כמחצית ממקבלי תואר דוקטור באוניברסיטה העברית הן נשים

27 אוקטובר, 2020
graduation

מנפצות את תקרת הזכוכית – 45% ממקבלי תואר דוקטור השבוע באוניברסיטה העברית הן נשים. התחומים בהם יש אחוז בוגרות גדול יותר מגוונים מאוד וחולשים על כל הפקולטות והחוגים, החל מרפואה וכלה בעבודה סוציאלית. בתחומי המדעים המדויקים והניסויים, ישנן 91 בוגרות – המספר הגבוה ביותר ב-10 השנים האחרונות.

בין ההישגים המרשימים, השנה נרשם נתון חסר תקדים ו-74% ממקבלי תואר דוקטור ברפואה הן נשים! ברפואה וטרינרית, כל מקבלות התואר השנה הן נשים. במקצועות רפואת שיניים, רוקחות ומדעי המוח, מחצית ממקבלי התואר הן, למעשה, מקבלות. בתחומי המדעים העיוניים, ישנה הובלה משמעותית לנשים בתחומי עבודה סוציאלית (90%), חינוך (80%) ומנהל עסקים, בו מקבלות השנה את התואר 67% מכלל המקבלים.

נתנאלה אילוז, שתקבל את הדוקטורט בתחום מדעי הצמח סיפרה על החוויה שלה כתלמידת מחקר באוניברסיטה: "לפני מספר חודשים סיימתי את עבודת הדוקטורט שלי בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בתחום מדעי הצמח. החוויה של גילויים במדע רצופה אכזבות, כישלונות (שהן חלק אינטגרלי מהמקצוע המדעי) והצלחות מרגשות. הסקרנות, הניסוי והטעייה (כמו גם התהייה זמן ממושך) הן הכח המניע את המחקר", אמרה בהתרגשות והמשיכה, "כדוקטורנטיות יש לנו את הזכות לנסות ולהתנסות, לטעות ולגלות דברים חדשים ובשאיפה להשאיר אחרינו ולו פרט מידע קטן שמקדם את התחום בו אנו עוסקות. השילוב של אימהות, תחומי עניין נוספים והדוקטורט מאתגר אך מתגמל מאין כמותו".

פרופ' חיה לורברבאום-גלסקי, יועצת נשיא האוניברסיטה העברית לקידום נשים במדע ברכה את הבוגרות: "אני מברכת וגאה על ההישג האדיר במספר הנשים המקבלות היום את תואר דוקטור אצלנו באוניברסיטה העברית. עובדות מרשימות אלו, במיוחד בתחום המדעים המדויקים והניסויים, הם פרי עבודה מאומצת ותרומה של כל הגורמים באוניברסיטה, החל מנשיא ורקטור, יועצת הנשיא והממונה על שוויון מגדרי הקודמת באוניברסיטה, וכל חברי סגל האוניברסיטה המנהלי והאקדמי; שהבינו את חשיבות נושא קידום נשים במדע ופעלו בדרכים יצירתיות לקידומו. יחד עם זאת יש לזכור שזו רק תחילת הדרך ונרצה לראות הישגים דומים בשילובן של יותר נשים בסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטה; שם ייצוג הנשים עדיין נמוך יחסית ממספר הגברים. נמשיך לפעול לבניית קהילה אקדמית שוויונית, מגוונת וצודקת יותר".

 

 פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית בירך גם הוא את הבוגרות: "אנחנו שמחים להיות שער הכניסה של החוקרות המוכשרות האלו לעולם המחקר. מה שמיוחד בנשים שמקבלות את התואר, היא לא העובדה כי הן נשים, אלא כי הן חוקרות מצוינות שניתן לומר בביטחון שיתרמו רבות לתחומים בהם בחרו להתמקד. עלו והצליחו".