check
דעה: למה חשוב לציין את היום הבינלאומי לנשים במדע? | האוניברסיטה העברית בירושלים

דעה: למה חשוב לציין את היום הבינלאומי לנשים במדע?

11 פברואר, 2021
חוקרות באוניברסיטה העברית. צילום - יורם אשהיים.

 

היום הבינלאומי לנשים ונערות במדע, המצוין היום (חמישי, 11.2.2021), נקבע על ידי האו"ם בשנת 2015 במטרה לקדם נשים בתחומי המדעים, שבהם הן עדיין בגדר מיעוט. במהלך השנים בישראל ובקהילה הבינלאומית נעשו מאמצים רבים לקדם נשים בתחום ה-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). אולם, עדיין, נשים אינן זוכות להשתתפות שווה ומלאה, לא רק בתחום המדעים המדויקים ומדעי החיים, אלא בכל תחומי המדע והאקדמיה. קידום השוויון המגדרי והמגוון הינו יעד מרכזי באוניברסיטה העברית, הן מטעמים של צדק והוגנות והן מטעמים של קידום המצוינות האקדמית עצמה. לצערנו, הסגל האקדמי באוניברסיטה העברית מאופיין, בדומה לאקדמיה בכל העולם, בחוסר ייצוג הולם של נשים. 

חוקרות באוניברסיטה העברית. צילום - יורם אשהיים.

האוניברסיטה העברית התברכה בחוקרות מעולות המבצעות מחקרים פורצי דרך בכל תחומי המדע, תורמות לחיי הקהילה האוניברסיטאית ולחיי הקהילה בישראל. אמנם התקדמנו - גם באוניברסיטה העברית - ויש משמעותית יותר חוקרות בהשוואה לעשורים קודמים. בטקס חלוקת תואר ד"ר האחרון באוניברסיטה, לדוגמה, היו קרוב ל50% בוגרות. אבל זה עדיין לא מספיק. קצב השתלבות נשים במדע ובאקדמיה עדיין איטי יחסית והפער האמיתי מתחיל כאשר נשים מנסות להצטרף כחוקרות באקדמיה - ייצוג נשים בסגל האקדמי של האוניברסיטה הוא נמוך ורחוק מהיעד השוויוני! יתירה מזו, למרות היותן מומחיות בתחומן, קולן לא נשמע מספיק בצמתי קבלת ההחלטות באקדמיה, במדינה, באירועי מדע ובתקשורת הכללית.

חשוב לציין כי השיח היום הוא לא רק מגדרי, אלא  גם מגזרי - נשים, דתיים, חרדים, ערבים, ישראלים ממוצא אתיופי, ועוד; ההוגנות המגדרית נדרשת בכל התחומים אבל גם בכל המגזרים. את ההוגנות המגדרית והמגזרית חשוב להנחיל כבר בשלב מוקדם של חינוך ילדינו, דור העתיד של מדעני/ות העתיד; וגם כאן לנשים במדע ובאקדמיה תפקיד מכריע להטמעת עקרון השוויון המגדרי והמגזרי. 

האוניברסיטה העברית החליטה לאמץ את יום הנשים הבינלאומי במדע ולהופכו למסורת שתצוין בכל שנה, על מנת לציין ולהוקיר את תרומתן של החוקרות למדע וליוקרתה של האוניברסיטה העברית בארץ ובעולם, בכל תחומי המדע והמחקר. אנו תקווה שציון יום זה יזרז את קדום ההוגנות המגדרית באקדמיה ובפרט באוניברסיטה העברית; עצם העלאת המודעות לנושא; מהווה שלב התחלתי חשוב לפתרון הבעיה הטמונה עמוק בחברה הישראלית, האנושית והכלל עולמית כאחד.

פרופ חיה לורברבאום-גלסקי. צילום - האוניברסיטה העברית.אני קוראת מכאן לשר/ת המדע הבא/ה, לשאר המוסדות האקדמיים ולתקשורת בישראל לאמץ את היום הזה; הוקירו את פועלן של הנשים במדע ובמחקר; מגפת הקורונה הכלל-עולמית שפקדה את האנושות כולה הוכיחה יותר מכל כי עתידנו כחברה תלוי במדע; אין קדמה, בריאות ורווחה אם אין השקעה במדע. הנשים הן חלק חשוב ושווה ערך לקידומו של המדע, לטובת האנושות כולה!


הכותבת היא פרופ' חיה לורברבאום-גלסקי, יועצת נשיא האוניברסיטה העברית להוגנות מגדרית.

 

לפרסום בתקשורת: https://www.ynet.co.il/environment-science/article/HJjEWiGZd