check
גילוי של פלוטוניום רדיואקטיבי מאבק קוסמי משוקע על כדור הארץ מאשש תאוריות של בריאת היסודות | האוניברסיטה העברית בירושלים

גילוי של פלוטוניום רדיואקטיבי מאבק קוסמי משוקע על כדור הארץ מאשש תאוריות של בריאת היסודות

13 מאי, 2021
merging neutron stars

לראשונה התגלה על כדור הארץ עקבות של היסוד הכבד הרדיואקטיבי הטבעי פלוטוניום-244. עקבות של הפלוטוניום הרדיואקטיבי נמצאו במינרל ים עמוק באוקינוס השקט, אשר מהווה ארכיון בן מיליוני שנים של חומר מכדור הארץ אך גם של אבק קוסמי השוקע עליו. המחקר, בו השתתף פרופ' מיכאל פאול מן האוניברסיטה העברית, התבצע בשיתוף פעולה בין-לאומי בהובלת פרופ' אנטון וולנר באוניברסיטה הלאומית האוסטרלית (קנברה) ובמרכז למדע מבוסס מאיץ במעבדתANSTO  שליד סידני (אוסטרליה). המחקר מתפרסם היום (חמישי) בכתב העת היוקרתי Science.

במחקר נעשתה אנליזה בו-זמנית של עקבות זעירות של שני איזוטופים רדיואקטיביים. אחד מהם הוא ברזל-60, המסוגל להיווצר בכוכבים כבדים ומתפזר לחלל הבין-כוכבי בעת התפוצצות הכוכב כסופרנובה. על איתורו במינרל נכתב מאמר מדעי לפני מספר שנים בכתב העת nature. עבורו, ובהתאמה עם מספר מדידות קודמות, התגלו שני שיאים ברורים המצביעים על שתי סופרנובות אפשריות שהתפוצצו ושרידיהן הגיעו לכדור הארץ לפני 2 מיליון ן-7 מיליון שנים. הממצא החדש במחקר הנוכחי הוא גילוי באותו מינרל ובאותן תקופות זמן של ריכוז זעיר יחסית של פלוטוניום-244 (כ-10,000 פחות מזה של ברזל-60). היצירה של פלוטוניום בטבע יכולה להתרחש רק בתהליך יחיד ומהיר, הכרוך בלכידה מהירה של ניטרונים (תהליך מהיר או r-process) בעת מאורע אלים של התפוצצות כוכבים כגון מיזוג כוכבי ניטרונים וסופרנובות.

למדע לא היה ברור בוודאות עד לשנת 2017 היכן בדיוק מתרחש התהליך המהיר. אלא שאז הוא עלה לכותרות המדע כשנצפה לראשונה ב"לייב" אחרי מיזוג כוכבי הניטרונים, שבא לידי ביטוי בהופעת גל גרביטציה GW170817, לפני כארבע שנים. למעשה, מיזוג של כוכבי ניטרונים הוא האתר המועדף כיום להווצרות התהליך המהיר במודלים של בריאת היסודות. הגילוי הפוזוטיבי במחקר החדש של עקבות הפלוטוניום בו-זמנית עם ברזל-60, שיצירתו קשורה לסופרנובה, מכניס כעת עוקץ נוסף מכיוון שהוא מראה אפשרות של יצירה חלשה של יסודות בתהליך המהיר גם בסופרנובה - אך הריכוז הנמוך של הפלוטוניום-244 במינרל אישר לחוקרים כי רובם המכריע של יסודות מהתהליך המהיר בטבע אינו יכול לנבוע מסופרנובות בלבד, אלא ממיזוג כוכבי ניטרונים. ייתכן אפילו שהסיגנל הזעום של פלוטומיום-244 שנתאסף במינרל נובע ממיזוג כוכבי ניטרונים מתקופות עתיקות הרבה יותר. 

merging neutron stars. by ESOL. CalçadaM. Kornmesser

"מרתקת בהקשר זה הנוכחות במערכת השמש וכדור הארץ של יסודות כבדים שכנים של פלוטוניום-244 בטבלה המחזורית, כמו אורניום ותוריום, שהם בעלי זמני חיים הרבה יותר ארוכים (ביליוני שנים). יסודות אלו נוצרים גם הם רק בתהליך המהיר של לכידת ניטרונים. נוכחותם היחסית גבוהה של אלה מחייבת מסקנה שבסמוך בזמן (בטווח של מאות מיליוני שנים) לההיווצרות של מערכת השמש שלנו ובקירבת מקום אליה אירע מאורע נדיר של מזוג כוכבי ניטרונים", סיכם השבוע פרופ' פאול.  

לפרסום המדעי - כאן.

לפרסום בתקשורת - Ynet.

שלושה שיודעים.