check
"בית אילת" - ביתו של נשיא האוניברסיטה בשנות השישים בשכונת בית הכרם ישופץ ויהפוך למתחם אירוח מודרני לחוקרים בכירים מחו"ל | האוניברסיטה העברית בירושלים

"בית אילת" - ביתו של נשיא האוניברסיטה בשנות השישים בשכונת בית הכרם ישופץ ויהפוך למתחם אירוח מודרני לחוקרים בכירים מחו"ל

20 דצמבר, 2021
בית אילת

ישי פרנקל, סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה: "המתחם המיוחד שיוקם יהיה חלק מהמרקם השקט והאינטלקטואלי של שכונת בית הכרם"

בתום תחרות לתכנון המתחם בה לקחו חלק כעשרים אדריכלים צעירים, בחרה האוניברסיטה העברית בתוכניתם של מריאן ויאיר מאירוביץ' ממשרד קרופניק-מאירוביץ אדריכלים. הקמת המתחם תחסוך לאוניברסיטה מיליוני שקלים על דירות אירוח אותן היא שוכרת ברחבי ירושלים עבור המכון ללימודים מתקדמים

 

בתום מכרז פומבי שערכה האונבית אילתיברסיטה העברית שבו לקחו חלק כעשרים אדריכלים צעירים, נבחרה תוכניתם של יניב ומריאן מאירוביץ מקרופניק מאירוביץ אדריכלים, לשיפוץ "בית אילת" ובניית מתחם אירוח של המכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה. מדובר למעשה במכרז פומבי ייחודי שבו תנאי הסף הגבילו את הותק של האדריכלים ל-14 שנים, כך שרק אדריכלים צעירים יוכלו להשתתף במכרז. "בית אילת" הינו בית לשימור שממוקם ברחוב ביאליק בשכונת בית הכרם במגרש בגודל 1.4 דונם. לצדו יוקם מבנה אירוח חדש בגודל של כ-800 מ"ר. במסגרת המכרז הודגש הצורך בשימור המבנה והגינה שסביב הבית. בתום הבניה והשיפוץ, הבית הקיים ישמש כמקום מפגש והתכנסות, בעוד המבנה החדש יכיל כחמש עשרה יחידות דיור בגדלים שונים לטובת חוקרים מחו"ל של המכון ללימודים מתקדמים.  

המתחם יחליף את הדירות השכורות ברחבי ירושלים המשמשות לאירוח. ריכוז החוקרים במתחם אחד מקובל במוסדות האקדמיים המובילים בעולם ויאפשר יצירת אקו-סיסטם אקדמי ברמה גבוהה במיוחד. עלות הפרויקט כ-10 מיליוני שקלים ובאוניברסיטה מעריכים כי ההשקעה בו תוחזר בתוך כשלוש עשרה שנים - חסכון העלויות של שכירות והחזקת הנכסים השונים בעיר.

ישי פרנקלבית אילת היה בבעלותו של ד"ר אליהו אילת, שכיהן כנשיא האוניברסיטה בשנים 1962-1968. בשנות השמונים נחתם הסכם המעניק במתנה את המתחם לאוניברסיטה והנכס נרשם כהקדש בבעלותה המלאה. בתחרות השתתפו כאמור כעשרים משרדים וזכו בה יניב ומריאן מאירוביץ שהינם בעלי ותק של כ-8 שנים כאדריכלים. התכנון שלהם שמר על חלק הארי של הגינה וריכז את הבינוי בעורף המגרש. הבניין החדש  מתגלה באופן הדרגתי וחזיתותיו מרחוב ביאליק בעלות נוכחות מרומזת בין הצמחיה הגבוהה והבניין לשימור. אדריכלים נוספים שהגיעו לשלב האחרון במכרז הם תמי ונתי אולך - תול, גיא ויעל מרגלית – לקשטיין, עומרי לוי ורות עזרוני.  

לדברי ישי פרנקל סגן נשיא ומנכ"ל האוניברסיטה: "המכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית, מהמובילים בעולם, מפגיש חוקרים מרחבי העולם לתקופת מחקר בירושלים. הקמת מעון מכובד, חדשני וצנוע למגורים בליבה של שכונת בית הכרם הולם את אופייה השקט של השכונה, בהתאם לחזונו של נשיא האוניברסיטה ד"ר אליהו אילת ז"ל"

לדברי רותם רביבי מנכ"ל חברת הנכסים של האוניברסיטה העברית: "בפרויקטים הגדולים שאנחנו מקדמים בדרך כלל, תנאי הסף גבוהים ולא מאפשרים לאדריכלים צעירים להשתתף. בבית אילת זיהינו הזדמנות לפנות דווקא לאדריכלים צעירים ולאפשר להם לזכות על בסיס כישרון ופוטנציאל ולא על בסיס ניסיון. המכרז הייחודי זכה לעניין רב בקרב אדריכלים צעירים מכל הארץ שאף הביעו את התרגשותם מכך שלראשונה "רואים אותם" גם במכרז פומבי".  

 

לכתבה בגלובס