check
ארבעה חוקרים וחוקרות בוגרי האוניברסיטה זכו בפרס ישראל לשנת 2022 | האוניברסיטה העברית בירושלים

ארבעה חוקרים וחוקרות בוגרי האוניברסיטה זכו בפרס ישראל לשנת 2022

10 מאי, 2022
צילום: עמוס בן גרשום, דוברות

פרס ישראל הוא אחד הפרסים היוקרתיים ביותר הניתנים במדינת ישראל. מדי שנה מגישות ועדות השופטים לשר החינוך את המלצתן להענקת הפרס בתחומים שונים ומגוונים בהוויית העשייה והיצירה. השנה, ארבעה חוקרים בוגרי ובוגרות האוניברסיטה העברית זכו בפרס: פרופ' ימימה בן מנחם, פרופ' רות ברמן, פרופ' שמעון שמיר ופרופ' יורם פלטי.

טקס הענקת פרסי ישראל נערך השנה בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, יו"ר הכנסת מיקי לוי, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וראש העיר ירושלים משה ליאון. שרת החינוך אמרה בנאומה בטקס כי "היושבים כאן על הבמה, הישגיהם המפוארים הן עדות לחריצותם ולעמלם, ביטוי לנטיעת ליבם ולסקרונתם". לדבריה, "כל אחת ואחד מכם הוא מופת למצוינות יוצאת דופן ויחד את משקפים את פניה היפים והמגוונים של החברה הישראלית. הנבחרת שאתם מהווים יחד כוללת בתוך ענקי רוח מדע וטכנולוגיה, המוכיחים שאפשר לחלום ולהגשים ולהגיע למצוינות בכל התחומים". 

להלן נימוקי וועדת הפרס:

 פרופ' ימימה בן מנחם נבחרה לכלת פרס ישראל לחקר הפילוסופיה וחקר מדעי הדתות. ''פרופ' ימימה בן מנחם מהאוניברסיטה העברית היא מההוגות המובילות בארץ ובעולם בפילוסופיה של המדע. מחקריה השונים מגלים פרויקט רחב-היקף שתכליתו להראות כיצד חופש הוא אפשרי בתוך עולם מדעי ובמסגרת השיטה המדעית. ספריה ומאמריה התפרסמו בבמות החשובות ביותר, והיא התארחה במוסדות אקדמיים מובילים בחו"ל".

 פרופ' רות ברמן נבחרה לכלת פרס ישראל לחקר הבלשנות העברית והכללית.  "היא בלשנית בעלת מוניטין בין־לאומיים שהישגיה הבלתי רגילים זכו להכרה גם בארץ וגם מחוצה לה. בעלת תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת חיפה, וחברת כבוד של האגודה האמריקנית לבלשנות ושל האגודה לרכישת השפה הספרדית. פרופ' ברמן היא מומחית בחקר התחביר והמורפולוגיה של העברית החדשה ומחקריה בתחום זה הציגו בפני בלשנים בעולם את העברית החדשה, ובמיוחד את מערכת הצורות שלה, בהקשר טיפולוגי. בהמשך דרכה היא הפנתה את עיקר מרצה וכישרונה לשאלות של התפתחות השפה במהלך חיי האדם, לרכישת שפת אם וללשון הילדים. בשדה מחקר זה קנתה לה פרופ' ברמן שם עולם, במיוחד בהבנת האיזון בין האוניברסלי לבין הייחודי לכל שפה בהתפתחות יכולת ההפקה של טקסטים נרטיביים. היא העמידה דור של חוקרים ומחקריה, תובנותיה ושיטות העבודה שפיתחה משמשים כיום תשתית למחקרי התפתחות שפה בכל העולם".

פרופ' שמעון שמיר נבחר לחתן פרס ישראל בחקר מדעי המזרח הקרוב.  "פרופ' שמיר הניח את היסודות האקדמיים לחקר ולימוד ההיסטוריה של המזרח התיכון בן זמננו בישראל. פרסומיו הרבים, ספרים ומאמרים, פרוסים על פני נושאים מגוונים ביותר, החל מההיסטוריה של סוריה העות'מנית במאה ה- 18 וגמור במחקרים על מצרים המודרנית והמחשבה הערבית בת דורנו. לפרופ' שמיר תרומה ייחודית בקידום יחסי ישראל-ערב. הוא הקים את המרכז האקדמי הישראלי בקהיר ומכוני מחקר נוספים. כיהן כשגריר ישראל במצרים ובירדן וקידם את יחסי ישראל עם שכנותיה ".

פרופ' יורם פלטי נבחר לחתן פרס ישראל בתחום היזמות וחדשנות טכנולוגית.  "פרופ' יורם פלטי פיתח שיטה פורצת דרך לטיפול חשמלי במספר סוגי סרטן, הטיפול אינו פולשני ובעל רמת סלקטיביות גבוהה. סיפורו האישי מעורר השראה, פריצת דרך זו חייבה חשיבה מחוץ לקופסה, אמונה בדרך וחייבה את פרופ' פלטי להתמודד ולשנות אמונות ותפיסות קיימות בתחום. בימים אלו פועל פרופ' פלטי להרחיב את השימוש בטכנולוגיה לטיפול בסוגים נוספים של מחלת הסרטן".

ברכותינו לזוכות ולזוכים!