check
"רגע ייחודי בתולדות המדע": האוניברסיטה העברית ואמזון ווב סרוויס AWS סיכמו על ביצוע מחקרים בתחום המחשוב הקוונטי | האוניברסיטה העברית בירושלים

"רגע ייחודי בתולדות המדע": האוניברסיטה העברית ואמזון ווב סרוויס AWS סיכמו על ביצוע מחקרים בתחום המחשוב הקוונטי

12 אפריל, 2021
prof Alex retzker. YITZ WOOLF PHOTOGRAPHY for huji

 המרכז למחשוב קוונטי של האוניברסיטה העברית יערוך מחקר ממוקד בחומרה של מחשוב קוונטי

זהו הסכם ראשון ראשון בין אמזון ווב סרוויס AWS ומוסד אקדמי בישראל לפיתוח טכנולוגיות קוונטים

 הצוות של האוניברסיטה העברית יעבוד בשיתוף פעולה עם המרכז למחשוב קוונטי של אמזון ווב סרוויס AWS, בהובלת פרופ' אלכס רצקר. המרכז למחשוב קוונטי של אמזון ווב סרוויס AWS מחבר בין מהנדסים ומדענים מכל העולם ומעכשיו יכלול סטודנטים לפיזיקה מהאוניברסיטה העברית 

בדצמבר 2019, הודיעה אמזון ווב סרוויס AWS לראשונה על יוזמות בתחום המחשוב הקוונטי, ביניהן Amazon Braket - שירות מחשוב קוונטי בענן, מעבדת Amazon Quantum Solutions המסייעת לעסקים לחקור יישומים קוונטיים ומרכז AWS מחשוב קוונטי למטרות מחקר ופיתוח.

prof Alex retzker. YITZ WOOLF PHOTOGRAPHY for huji

בהתבסס על הקמפוס של המכון הטכנולוגי בקליפורניה, מרכז AWS מחשוב קוונטי מאגד חוקרים ומהנדסי מחשוב קוונטי במטרה להאיץ פיתוח אלגוריתמים וחומרה למחשוב קוונטי. המרכז משתף פעולה עם אוניברסיטאות שונות בתחומים חדשניים. שיתוף הפעולה האחרון הוביל למימון צוות חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים (האוניברסיטה העברית) מהמרכז לחקר אינפורמציה קוונטית(QISC)  וממכון רקח לפיזיקה, לצורך קידום הבנת שערים קוונטיים - אבני יסוד בסיסיות של מחשבים קוונטיים. מוביל המחקר יהיה פרופ' אלכס רצקר, במסגרת תפקידו כמדען מחקר ראשי באמזון ווב סרוויס (AWS).

prof nadav katz the racah institute of physics. michael yakirevi"יישום" (Yissum), החברה האחראית על מסחור טכנולוגיות חדשות שמקורן באוניברסיטה העברית, דואגת לתיאום התהליך. הבחירה בפרופ' רצקר וצוותו משקפת את הרקורד החזק והמחקר הקפדני בתחום המחשוב הקוונטי שנעשה באוניברסיטה העברית. שיתוף פעולה זה הוא הראשון בין אמזון ווב סרוויס AWS לבין כל מוסד אקדמי ישראלי בתחום זה.

הפקולטה באוניברסיטה העברית הבינה במהרה כי אינפורמציה קוונטית הוא אחד התחומים המרכזיים בעולם המדע והטכנולוגיה במאה ה-21. כבר בשנת 2011 האוניברסיטה העברית פתחה את המרכז לחקר אינפורמציה קוונטית (QISC), בו פועלים כיום מיטב המוחות האקדמיים המובילים בתחום זה. בראש המרכז עומד פרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה, פרופ' אילון לינדנשטראוס, הישראלי הראשון שקיבל את מדליית פילדס היוקרתית למתמטיקה ופרופ' רפאל לוין, וחתן פרס ישראל למדעים מדויקים לשנת ה'תשל"ד. חוקרים נוספים במרכז הם פרופ' גיל כלאי, פרופ' דורית אהרונוב ופרופ' מיכאל בן-אור מביה"ס להנדסה ולמדעי המחשב. בעבר חקר במרכז גם פרופ' יעקב בנקשטיין ז"ל, חתן פרס וולף.

Amazon Web Services - AWSפרופ' כץ טוען כי "זהו פרויקט שאפתני לגיבוש תיאוריה חדשה שמטרתה לעזור לעולם לממש בצורה מהירה מחשב קוונטי אוניברסלי. מטרתנו היא לקדם יזמות, כמו גם מחקר בסיסי, בתחום הטכנולוגיה הקוונטית, ועבודתם של פרופ' רצקר ותלמידיו במרכז אמזון ווב סרוויס AWS למחשוב קוונטי היא דוגמה נפלאה לשיתופי הפעולה שעשויים להתרחש בתחום זה".

פרופ' רצקר מסכם: "אנו נמצאים ברגע ייחודי בתולדות המדע, רגע בו רעיונות תיאורטיים מופשטים עשויים להתפתח במהירות ולהפוך לטכנולוגיה מעשית, הנגישה באמצעות שירותי ענן על פי דרישה, דבר שעשוי להשפיע בצורה עצומה על החברה האנושית לאורך השנים. זו זכות גדולה להיות חלק מהתהליך הזה".

 

פרסומים בתקשורת: 

גלובס - https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001367034

ערוץ 7 - https://www.inn.co.il/news/489170

אנשים ומחשבים - https://www.pc.co.il/featured/335838/

שלושה שיודעים - http://www.ifatmediasite.com/ms/radio/2021/04/19/10618356.mp3

https://www.timesofisrael.com/amazon-web-services-hebrew-u-join-forces-i...

רוטר - https://rotter.net/forum/scoops1/691120.shtml