"השיטה מאפשרת את פיתוחן של תרופות ספציפיות למחלות רבות" | האוניברסיטה העברית בירושלים | The Hebrew University of Jerusalem
דלג לאתר בעברית
דלג לאתר באנגלית
דלג לאתר בערבית
דלג למפת אתר

"השיטה מאפשרת את פיתוחן של תרופות ספציפיות למחלות רבות"

חוקרים מהאוני' העברית ומאוני' בן גוריון הצליחו למצוא דרך חדשה לייעל ולזרז את התהליך למציאת תרופות יעילות למחלות רבות. המחקר פורסם בכתב העת "Nature Communication"
25/02/2020

מחקר בראשות פרופ' יוליה שיפמן מהמחלקה לכימיה ביולוגית באוניברסיטה העברית בירושלים ביחד עם פרופ' ניב פפו מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו שיטה חדשה המאפשרת סריקה של מיליוני מוטציות. הבנת השפעתן של מוטציות עבור כל אינטראקציה בין שני חלבונים היא חלק חשוב בעבודת מחקר, אך היא דורשת תהליך סריקה יקר וארוך מאוד. החוקרים הצליחו לקצר משמעותית את התהליך הזה, שעד כה בוצע במשך חודשים לימים ספורים בלבד. החוקרים מאמינים כי תוצאות המחקר יסייעו בהליך מציאת תרופות חדשות למחלות.

בתעשיית התרופות, רוב התרופות מבוססות על חלבונים המעכבים אינטראקציות בין חלבונים הקשורים למחלות. השיטה החדשה שפותחה מסייעת בכימות האפקט של כל מוטציה על פעילות החלבון ובכך מסייעת לחוקרים לתכנן ולפתח תרופות חלבוניות יעילות, סלקטיביות ופחות רעילות בזמן קצר יותר. במחקרם של פרופ' שיפמן ופרופ' פפו, שפורסם בכתב העת המדעי "Nature Communications", צוין כי על מנת לייעל את תהליך סריקת האינטראקציות בין החלבונים, החוקרים שילבו שיטות מתוחכמות כמו סריקת ספריות חלבונים, ריצוף עמוק שלהם ונרמול התוצאות על מנת לזהות ולדרג את החלבונים המוטנטיים על פי מידת פעילותם.

"בדיוק כמו בני האדם, חלבונים מנהלים 'קשרים חברתיים'", מסבירה פרופ' שיפמן, "חלק מהחלבונים נקשרים לחלבון אחד לזמן ממושך, בעוד שחלבונים אחרים מעדיפים להיקשר באופן אקראי להרבה מאוד חלבונים. כאשר החלבונים מתנהגים כפי שמצפים מהם, הגנום נשאר בריא. אולם כאשר יכולת הקישור של החלבונים נפגעת, כאשר קשרים שהיו 'יציבים' נשברים מהר מהצפוי או קשרים שהתרפקו לא מצליחים להתאחד מחדש – זה הזמן שבו מתחילות להתרחש מחלות".

פרופ' פפו מעמיק את ההסבר ומוסיף כי "הגישה החדשה שלנו מובילה להבנה עמוקה של מנגנוני ההיווצרות של אינטראקציות בין חלבונים ומאפשרת פיתוחם של מעכבים ספציפיים שיוכלו להבדיל בין חלבוני מטרה הדומים מאוד זה לזה מבחינה מבנית. משום שחלבונים הקשורים למחלות ושייכים לאותה המשפחה הם בעלי מבנה דומה, הגברת הסלקטיביות של התרופות המעכבות אותם הכרחית אך מאתגרת. השיטה החדשה מאפשרת פיתוחן של תרופות ספציפיות עבור כל חלבון מטרה ועבור מחלות רבות".

Julia Shifman is a Prof. of Biophysics and Biochemistry at the department of Biological Chemistry at the Alexander Silberman Institute of Sciences. She is a world known expert in protein engineering and design and has pioneered various computational and experimental techniques for design of protein-protein interactions. Her research is supported by Israel Science foundation (ISF), Binational Science Foundation (BSF), snd Israel Cancer Research Foundation (ICRF).

תמונת כתבת חדשות