כשאקדמיה וקהילה נפגשות | האוניברסיטה העברית בירושלים | The Hebrew University of Jerusalem
דלג לאתר בעברית
דלג לאתר באנגלית
דלג לאתר בערבית
דלג למפת אתר

כשאקדמיה וקהילה נפגשות

הפקולטה למשפטים

מרכז מינרבה הוקם ב-1993 וביעדיו: קידום וטיפוח של המחקר האקדמי בנושאי זכויות האדם, הקניית ידע ופיתוח דורות חדשים של חוקרים בתחום זכויות האדם והעמקת המודעות בקרב קהלי יעד מסוימים בדבר חשיבותן של זכויות האדם בחברה מתוקנת. 
המרכז בעל צביון אקדמי והוא מעניק מלגות למחקרים הקשורים בזכויות אדם. המרכז גם מקיים כינוסים רבים ומזמין בכל שנה נציגים של ארגונים בין-לאומיים לשאת הרצאות.
 
המרכז לחינוך קליני המרכז לחינוך משפטי קליני מקנה לסטודנטים ולסטודנטיות חוויה לימודית ייחודית המשלבת לימוד אקדמי ועבודה מעשית. במסגרת עבודתם בקליניקה הסטודנטים זוכים להנחיה של עורכי דין מהשורה הראשונה הנמנים עם סגל המרכז הקליני, בבואם להעניק סיוע משפטי. הסטודנטים מגישים סיוע למגוון של אוכלוסיות מוחלשות, ובהן אנשים עם מוגבלויות, מהגרי עבודה, פליטים ומבקשי מקלט, אנשים הפותחים עסקים זעירים, נוער בסיכון, אנשים בהליך פלילי, נשים חרדיות ועולים חדשים.
 
מרכז ברירה מרכז ברירה הוא ארגון חברתי שנוסד לפני שנים מספר בידי סטודנטים בעזרתה של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. בברירה סטודנטים, אזרחים, גמלאים, חיילי צה"ל ובני נוער עוסקים בפעילויות מגוונות של התנדבות, נתינה וקבלה. המרכז מונה כיום כ-200 מתנדבים בלי תמורה אקדמית או כספית.
מרכז ברירה מציע לקבוצות השונות בחברה הישראלית, כמו גם ליחידים שרוצים לתרום, לבחור מתוך מגוון נרחב של פעילויות כיצד ישפיעו על הקהילה. בפעילויות המוצעות: סדנאות, ליווי אישי, סיוע משפטי, קייטנה ומיזמים מיוחדים לבני נוער – כולן מעניקות בדרכן כלים ליצירת שינוי חברתי חיובי.
 
שותפות אקדמיה–קהילה פועלת לקידום המחויבות ההדדית בין המוסדות להשכלה גבוהה, הסטודנטים, והקהילה – למען עשייה לצדק חברתי וזכויות אדם בחברה הישראלית. השותפות, המעוגנת בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, משרתת את כלל מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. 
הפעילות כוללת: עידוד מוסדות ההשכלה הגבוהה לאמץ ולפתח מדיניות של מחויבות חברתית, תמיכה וייעוץ למרצות ומרצים בפיתוח קורסים המשלבים לימוד תיאורטי עם פעילות סטודנטים בארגונים חברתיים וקהילתיים, וארגון ימי עיון, סמינרים, וכנסים למטרת פיתוח, הפצה ושיתוף במידע על קורסים משלבי עשייה ושותפויות בין האקדמיה לקהילה.
 
ביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד במסגרת הלימודים לתואר ראשון בעבודה סוציאלית מחויבים הסטודנטים לעבור גם הכשרה מעשית. ההנחה המקובלת היא שאי אפשר ללמוד להיות כלי עזר לזולת בלי להגיש עזרה בפועל. החל משנה א' הסטודנטים מתנדבים במוסדות שונים בקהילה ומסייעים אישית לנזקקים. הסטודנטים יכולים לבחור מתוך עשרה מרכזי למידה בתחום הקהילתי.  
 
בית הספר לחינוך במהלך הלימודים לתואר שני במגמה ללקויות למידה בבית הספר לחינוך הסטודנטים מתנסים באבחון של לקויות למידה במסגרת פרקטיקום טיפולי בקליניקה הממוקמת בתוך הקמפוס. הילדים מופנים אל הקליניקה דרך בתי הספר בתיאום עם השירות הפסיכולוגי החינוכי של ירושלים ומקבלים אבחון מלא מְבוקר וקביל תמורת תשלום מזערי (ביחס לנהוג בשוק הפרטי). בכל שנה מאובחנים בקליניקה כ-80 ילדים.
 
בית הספר למדעי התזונה ברחובות פרויקט קריית משה הוא מיזם קהילתי שבמסגרתו סטודנטים לתזונה מלמדים ילדים ממוצא אתיופי את רזי התזונה הנכונה. בד בבד מגיעים הורים וקבוצות של ילדים למטבח הלימודי בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה ע"ש רוברט ה' סמית ולומדים מתכונים פשוטים, זולים ובריאים. 
 
הפקולטה לרפואה – פרויקט לביא פרויקט לביא מפגיש סטודנטים בשנה א' עם חולים ובני משפחותיהם לשם יצירת קשר אישי ומתן סיוע רגשי – הענקת אוזן קשבת, יצירת אווירה נעימה וחיונית, הפעלת החולה וסיוע בהתנהלות בתוך בית החולים ומחוצה לו (קשר עם צוות בית החולים ועם רשויות המנהל והרווחה). המפגש מאפשר חשיפה מוקדמת לחולים ומקנה ניסיון וכלים בתקשורת עם חולים. המתנדבים גם עוברים סדנאות העשרה. הפרויקט נולד מן הצורך לגשר על הפער בין הרופא למטופליו ולני משפחותיהם, להבין את המטופלים ולהעניק להם יחס חם. כ-80 סטודנטים משתתפים כיום בפרויקט.
 
הפקולטה לרפואת שיניים – טיפולי שיניים לניצולי שואה התכנית שמופעלת בפקולטה לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה נועדה לספק לניצולי השואה את אחד הצרכים הבסיסיים ביותר – שיניים. רבים מהניצולים לא הצליחו לעמוד בנטל הכלכלי הכרוך בטיפול בשיניהם עד שהגיעו למצב שהם מתקשים לדבר ולאכול. סטודנטים בפקולטה לרפואת שיניים מעניקים להם טיפול בהדרכה צמודה, ובכלל זה שיניים תותבות. הפקולטה בדקה בכמה מרכזים שבהם מרוכזים ניצולי שואה בירושלים ומצאה ציבור רב המשווע לעזרה מעין זו. במסגרת הפרויקט מטפלים הסטודנטים בקשישים וכך זוכים לתרום לקהילה וללמוד את הפרקטיקה בצורה הטובה ביותר. 
 
בית הספר לריפוי בעיסוק – פרויקט גישה טובה פרויקט גישה טובה הוקם בידי חמישה סטודנטים מבית הספר לריפוי בעיסוק שצברו ניסיון בשירות הצבאי, בהתנדבויות בתחומים שונים, בהדרכה ובעבודה עם אנשים עם מוגבלויות. הפרויקט מבוסס על האמונה כי נגישות חברתית תאפשר לאנשים עם מוגבלויות לזכות בשוויון הזדמנויות של ממש שיאפשר להם למצות את יכולותיהם ולתרום לחברה.ב מסגרת הפרויקט מתקיימת סדנה חווייתית לתלמידים בבית הספר היסודי. המפגשים בסדנה הם מעין  רצף התפתחותי שמתחיל בדרך כלל ברתיעה או בפחד מאנשים עם מגבלה, דרך היכרות ורצון לעזור, ומסתיים בהבנה של מהי שונות וקבלת היותי שונה. בסדנה חמישה מפגשים שבועיים ומנחים אותה שניים, האחד בעל צרכים מיוחדים.
מטרת העל של הפרויקט לחולל שינוי ביחס החברה לאנשים עם צרכים מיוחדים ובתפיסת השונה והחריג. הניסיון לשנות את התפיסה החברתית מכוון וממוקד דווקא בפנייה לילדים ולנוער קודם שישתרשו בהם דעות קדומות.
הארגון עובד עם עמותת "מקום לכולם - קידום שילוב בקהילה" שבונה ומפעילה תכניות חינוכיות העוסקות בשינוי עמדות כלפי אנשים עם מוגבלויות ובהגברת המודעות לנושא הנגישות לאנשים עם מוגבלויות.
 
תמונה שמאלית 
כשאקדמיה וקהילה נפגשות